Istraživanje Ipsosa pokazalo je da brojni Britanci zlorabe samoposlužne blagajne u supermarketima i tako kradu.
Ipsos je proveo anketu kako bi istražio praksu nazvanu “trik s bananom”. To se obično događa pri kupnji voća ili povrća gdje potrošači na ekranu namjerno biraju jeftiniju opciju.
Kako je izvijestio Daily Mail, brojne trgovine su izdvojile dodatna novčana sredstva na sigurnosne mjere, a mnogi za to krive upravo uođenje samoposlužnih blagajni.
Veliki supermarketi diljem Velike Britanije odlučili su se za veću upotrebu samoposlužnih blagajni kako bi povećali učinkovitost i smanjili troškove, no kupci su često izražavali nezadovoljstvo i frustraciju, navodeći da im je lakše obaviti kupnju kada je na blagajni prava osoba. Istovremeno, porast krađa u trgovinama se jednim dijelom počeo pripisivati porastu broja samoposlužnih blagani.
Kako trgovine paze da se vara na samoposlužnim blagajnama?
Da bismo provjerili kakva je situacija sa samoposlužnim blagajnama u Hrvatskoj i jesu li zabilježene prakse slične ovima u Britaniji, kontaktirali smo nekoliko najvećih trgovačkih lanaca u zemlji. Odgovore smo dobili od Studenca, Konzuma, Kauflanda i Lidla, a donosimo ih u nastavku.
Studenac
“U Studencu imamo 46 samoposlužnih blagajni koje su implementirane u 21 trgovinu te ih kupci koji su naviknuti na tehnologiju doživljavaju kao značajnu prednost. Svima onima kojima ipak zatreba pomoć ili podrška, na raspolaganju je naš zaposlenik koji je uvijek pored blagajne.
Istovremeno, taj kolega može na vlastitom tablet računalu pratiti proizvode koji su ‘provučeni’ kroz blagajnu, odnosno jesu li naplaćeni svi oni koje je kupac preuzeo u svoju vrećicu. Također, sve samoposlužne blagajne imaju sustave upozorenja i kontrole skeniranih proizvoda te mjere njihovu točnu težinu, pa je i na taj način omogućeno praćenje proizvoda”, rekli su nam iz Studenca.
Kaufland
Iz Kauflanda poručuju da nisu zabilježili veći broj krađa na samoposlužnim blagajnama u njihovim poslovnicama. “Kako bismo osigurali zaposlenike, kupce i naš asortiman, u trgovinama imamo čitav niz sigurnosnih mehanizama kao što su zaštitarska služba, video nadzorni sustav, elektronska i mehanička zaštita i sl.”
Lidl
“Iako krađa nažalost uvijek ima u svim trgovačkim lancima, pa tako i Lidlu, isto tako postoje i zaštitari, video nadzor te Lidlovi zaposlenici koji su educirani o ovakvim situacijama. U trgovinama Lidla u Hrvatskoj generalno nije zabilježen porast krađe proizvoda u ovoj godini”, poručuju iz Lidla.
Konzum
Iz Konzuma također poručuju da nisu zabilježili povećan broj krađa. “U Konzumovim prodavaonicama kupci najčešće mogu birati između klasičnih i samoposlužnih blagajni, a naša iskustva s ovim načinom kupnje, kao i iskustva kupaca, vrlo su pozitivna te dosad nismo naišli na veće izazove ili tehničke poteškoće u radu ovakve vrste blagajni.
Štoviše, s obzirom na rast broja kupaca i prometa koji se realizira ovim načinom kupnje, uslugu kontinuirano proširujemo. Ujedno, Konzum s ciljem prevencije ulaže značajna sredstva u tehničku i tjelesnu zaštitu, kako svojih zaposlenika i kupaca, tako i prodajnih mjesta i centara te svih kategorija prodajnih artikala. Krađama su podložne različite kategorije proizvoda te ne bilježimo njihov povećan broj”, piše N1.