Od Virskog mosta do naselja Centar u Viru na državnoj cesti D306 traju radovi i veliki građevinski zahvat na projektu izrade obostranog nogostupa s biciklističkom stazom i autobusnim ugibalištima u dužini nešto većoj od četiri kilometra. Nogostup s biciklističkom stazom započinje kod Virskog mosta, a završava se na križanju Virskog puta i Starog puta u samom centru otoka. Niz od dva, tri i povremeno četiri semafora regulira promet na toj trasi koja predstavlja nastavak radova na rekonstrukciji najvažnije virske prometnice u punom profilu. Posao izvodi varaždinska tvrtka Colas Hrvatska koja je dio međunarodne grupacije Colas SA s poslovanjem u 50 zemalja na pet kontinenata, a vrijednost aktualnih radova iznosi 1,2 milijuna eura. U ovaj infrastrukturni projekt Općina Vir je s otkupom zemljišta dosad uložila više od 2,4 milijuna eura iz proračuna, dok ukupna vrijednost projekta sa svim sadržajima na 4 kilometra dugoj dionici D306 iznosi 6 milijuna eura. No kada do kraja svibnja ili početka lipnja sve bude gotovo, otok Vir će dobiti prometnu, komunalnu, sigurnosnu i estetsku vrijednost znatno veću od uloženog u projekt.
– Nogostup s biciklističkom stazom i autobusnim ugibalištima na obje strane D306 promijenit će vizuru našeg otoka. Ulaz u Vir bit će funkcionalan, atraktivan, siguran i lijep za pješake i bicikliste, odnosno za sve naše stanovnike i goste otoka. Cijeli će prostor još dobiti na estetici nakon što posadimo hortikulturu – kaže načelnik Općine Vir Marino Radović. Dodatna vrijednost ovom projektu koji se zbog problema s otkupom zemljišta, nezainteresiranošću i sporošću državne birokracije rastegnuo na period duži od desetljeća, bit će projekti novih proširenja na županijskim cestama kroz samo mjesto.
– U suradnji sa Županijskim cestama koje su izradile elaborate i kataloge kritičnih cestovnih točki na otoku, rješavat ćemo prometnice i na drugim dijelovima otoka. Prije svega takozvanu „virsku obilaznicu“ koja je županijska cesta, ali i sve druge ključne točke na županijskoj i državnoj cesti koje povezuju otočna naselja poput cesta Put Lozica, Put Torova, Franje Tuđmana i Borisa Krnčevića. To je ogroman posao, ali riječ je o neminovnosti – ističe virski načelnik koji će, dodaje, odlučno posegnuti u općinski proračun kako bi se realizirali ovi projekti.
– Praksa, nažalost, pokazuje kako drukčije ne ide. Općina mora napraviti projekt i potom raditi pritisak na županiju ili državu. Tako je bilo i s projektom rekonstrukcije D306 za koji smo financirali projektnu dokumentaciju i otkup zemljišta. To smo radili kako bismo došli do sadašnje faze pojačanog održavanja, odnosno saniranja nogostupa na D306 – navodi načelnik Radović.
Kada su županijske ceste na otoku Viru u pitanju, za njih je Općina Vir plaćala čak i asfaltiranje, dok će u novim projektima rekonstrukcije izrađivati projektnu dokumentaciju za adekvatna cestovna rješenja. Lokalne ceste praktično su riješene oznakom i signalizacijom jednosmjernog prometa.
A cijela priča oko rekonstrukcije D306 počela je još 2012. kada je tadašnji načelnik Općine Vir Kristijan Kapović pozvao sve vlasnike zemljišnih čestica od Virskog mosta do Centra na kooperativnost pri otkupu dijela zemljišta potrebnog za zahvat proširenja na D306, a takav je poziv nekoliko puta ponovio i aktualni virski načelnik Radović. Projekt izrade obostranog nogostupa na D306 uključivao je otkup 550 zemljišnih čestica kako bi se moglo izvršiti potrebno proširenje, no za pedesetak čestica još uvijek se čeka na konačno rješenje. Na Odsjeku za imovinsko pravne poslove i stambeno zbrinjavanje Upravnog odjela za javnu nabavu i upravljanje imovinom Zadarske županije, koji vodi Jurica Vučetić, vode se iscrpne i gotovo svakodnevne rasprave s vlasnicima tih pedesetak zemljišnih čestica. Općina Vir u novom se postupku vodi kao korisnik izvlaštenja, pa je epilog slučaja pravno vrlo jasan. No postupak je nešto složeniji: traju rasprave nakon čega se radi očevid, slijedi potom procjena vještaka, pa ponovno rasprave i tek se nakon svega piše rješenje.
– Nema nikakve sumnje kako će sve biti riješeno u našu korist, a očekujemo da će cijeli postupak biti okončan na vrijeme kako bi izvođač radova na D306 mogao završiti posao do početka ljetne sezone – kaže pročelnik Upravnog odjela za prostorno uređenje, graditeljstvo i komunalne poslove Općine Vir Ante Orlić. Drugim riječima, vlasnici zemljišnih čestica koje ulaze u koridor D306 dobit će za dijelove parcela novčana sredstva na temelju procjene vještaka, ili će biti izvlašteni jer je većina ograda i garaža podignuta na zemljištu državne ceste.
Ukupna vrijednost dosad odrađenih radova na ovom projektu Općine Vir i Hrvatskih cesta s otkupom zemljišta (dosad oko 500 zemljišnih čestica), polaganjem 2.624 metara kanalizacijskih cijevi i dodatnih 809 metara vodovodnih cijevi na odvojcima ulica na trasi, rekonstrukcijom glavnog voda električne mreže u dužini 1,2 kilometara, postavljenom javnom rasvjetom te izgrađenim rotorom kod Konzuma – veća je od 4,5 milijuna eura. S dodatnih 1,2 milijuna eura potrebnih za podizanje nogostupa s obje strane državne ceste i otkupom preostalih pedesetak zemljišnih čestica te kasnijim hortikulturnim uređenjem, projekt će se zaokružiti na oko 6 milijuna eura.