Europski parlament danas je podržao nova zajednička pravila o vozačkim dozvolama koja će donijeti brojne promjene za vozače u cijeloj Europskoj uniji. Cilj revizije je povećati sigurnost na cestama i smanjiti broj prometnih nesreća, koje svake godine u EU-u odnose gotovo 20 tisuća života.
Prema novim pravilima, vozačke dozvole za automobile i motocikle vrijedit će 15 godina, dok će one za kamione i autobuse biti ograničene na pet godina. Države članice moći će same odlučiti hoće li razdoblje valjanosti skratiti na deset godina ako vozačka dozvola ujedno služi i kao osobna isprava. Za starije od 65 godina predviđena je mogućnost češćih liječničkih pregleda ili obnova znanja.
Uvedena je i digitalna vozačka dozvola, koja će se postupno koristiti kao glavni format u cijeloj Europskoj uniji. Bit će dostupna putem mobilnog telefona, a građani koji to žele moći će zatražiti i fizičku karticu, koja bi trebala biti izdana u roku od tri tjedna.
Promjene obuhvaćaju i strožu obuku kandidata za vozače, pa će se prilikom polaganja ispita dodatno provjeravati poznavanje mrtvih kutova, sigurnog otvaranja vrata, rada sustava pomoći u vožnji te rizika korištenja mobitela za volanom. Poseban naglasak stavljen je na svijest o sigurnosti pješaka, biciklista i djece.
Uvedeno je i probno razdoblje od najmanje dvije godine za nove vozače, tijekom kojeg će vrijediti stroža pravila i kazne – posebice za vožnju pod utjecajem alkohola ili nekorištenje sigurnosnog pojasa. Mladi od 17 godina moći će polagati vozački ispit, ali će do punoljetnosti smjeti voziti isključivo u pratnji iskusnog vozača.
Kako bi se riješila nestašica profesionalnih vozača, 18-godišnjacima će biti omogućeno stjecanje dozvole za vožnju kamiona, a 21-godišnjacima za autobuse, uz uvjet posjedovanja svjedodžbe o stručnoj osposobljenosti.
Nacionalna tijela država članica obvezna su razmjenjivati informacije o oduzimanju, ukidanju ili ograničenju vozačkih dozvola, čime će se spriječiti izbjegavanje kazni prilikom prometnih prekršaja počinjenih u inozemstvu.
Nova pravila stupit će na snagu 20 dana nakon objave u Službenom listu Europske unije. Države članice imat će tri godine za prilagodbu zakonodavstva, te dodatnu godinu za tehničku pripremu provedbe, javlja Autonet.