Odlazak stomatologu veliki broj građana odgađa zbog bolova i straha, a dodatni stres stvara im i novčani iznos koji moraju platiti za određene usluge. Uz to pacijenti često nisu upoznati s pravima i što im pokriva zdravstveno osiguranje pa odlaze tek kada nastanu komplikacije, javlja Index.
Rijetke odlaske stomatologu potvrđuje i statistika, koja je Hrvate smjestila na dno Europske ljestvice po pitanju zdravih zubi, a iza nas nalazi se samo Bugarska. U prosjeku 12-godišnjaci imaju četiri pokvarena zuba, dok 90% građana ima karijes, a 80% boluje od neke parodontne bolesti. Čak 11% nema izabranog stomatologa, a prvi smo u Europi po neredovitom pranju zubi.
Besplatno čišćenje kamenca, dok se pjeskarenje naplaćuje
Pacijenti se često pitaju koje su usluge besplatne te zbog čega se cijena određenih usluga razlikuje od stomatologa do stomatologa. Problem predstavlja i neizdavanje računa pa se žale kako ih zubari varaju. HZZO je Pravilnikom o dentalnoj zdravstvenoj zaštiti utvrdio usluge koje pacijenti imaju besplatne te njihov trošak pokriva obvezno zdravstveno osiguranje.
Primarno je potrebno podijeliti besplatne usluge za pacijente do 18 godina, za osiguranike između 18 i 65 godina, kao i za one starije od 65 godina. Kako bi pacijenti ostvarili besplatne usluge, izabrani stomatolog mora imati ugovor s HZZO-om.
Svim zdravstveno osiguranim pacijentima besplatno je vađenje zuba, liječenje paradentoze, izdavanje uputnice za RTG snimak zuba. Prema pravilniku, pacijenti imaju pravo na djelomične i totalne zubne proteze, bijele plombe za jedinicu, dvojku i trojku u donjoj i gornjoj čeljusti kao i popravak ostalih zubi amalgamskim (tamnim) ispunama.
Pacijenti su se često žalili kako im je zubar naplatio čišćenje zubnog kamenca bez izdanog računa. Mnogi nisu ni posumnjali kako imaju pravo na besplatno čišćenje dok nisu promijenili zubara koji bi odbio uzeti novac za uslugu. Iako se smatra kako je kamenac estetski problem, on zapravo prema stomatolozima može dovesti do upale zubnog mesa. Važno je napomenuti kako HZZO pokriva dva puta godišnje čišćenje kamenca, dok će sve više od toga pacijenti morati platiti, kao i uslugu pjeskarenja.
Tko ima pravo na bijele plombe?
Uz navedene usluge, zdravstveno osigurani pacijenti imaju pravo i na tri vrste lokalne anestezije, liječenje umnjaka i bolesti desni, kao i dogradnju puknutog kuta zuba. Uz sve to, maloljetni pacijenti imaju pravo još i na zubni aparat te bijele plombe za sve zube.
Često se postavlja pitanje tko ima pravo na bijele plombe i kako se određuje njihova cijena. HZZO je 2019. godine pravilnik uskladio s europskim standardima pa pravo na bijele ispune na svim zubima od tada osim maloljetnika imaju trudnice i dojilje.
Cijenu bijele ispune određuju sami stomatolozi u skladu s Pravilnikom Hrvatske komore dentalne medicine. Kako je ta grana medicine posljednjih godina napredovala, pojedini zubari rade sa skupljim materijalima koje im HZZO ne plaća.
Stomatologinja: Većina pacijenata se odlučuje za kompozitni ispun uz nadoplatu
Stomatologinja Hela Puljić već je četiri godine na popisu najboljih hrvatskih stomatologa portala Najdoktor. U razgovoru za Index kazala nam je kako se rad s kvalitetnim materijalima dugoročno isplati te da je najbitnije pacijentu pružiti sve informacije o usluzi.
“Naravno, svaki pacijent bude informiran o usluzi koja je ili nije preko HZZO-a. Uvijek pacijenta informiram o nadogradnji usluge, odnosno o kvalitetnijoj usluzi koju može dobiti uz plaćanje.
Najčešće se radi o kompozitnim ispunama na stražnjim zubima, preko HZZO-a pacijent ostvaruje pravo na amalgamsku (crnu) ispunu, međutim, većina pacijenata se odlučuje za kompozitni ispun uz nadoplatu”, kazala je stomatologinja Puljić.
Određivanje cijene bijelih plombi
Kada je u pitanju određivanje cijena i naplaćivanje, ističe da je račun obavezan, kao i informiranje svih pacijenata o njihovim opcijama i cijenama tih usluga. Za pacijente koji nemaju pravo na besplatne bijele plombe na svim zubima minimalnu cijenu propisuje Hrvatska komora dentalne medicine.
“Što znači da cijena, primjerice, kompozitnog ispuna ne smije biti niža od propisane minimalne cijene koju formira Komora. Cijena se formira prema broju ploha zuba koje zahvaća, stoga može biti jednoplosna (na jednoj plohi), dvoplosna ili troplosna.
Kompozitni materijal je uvijek kompozitni materijal, samo proizvođač može biti različit. Najpovoljniji je ispun na jednoj plohi, zatim je malo viša cijena onog na dvije plohe i još viša na tri plohe”, objasnila je Puljić.
Pacijenti teško dolaze do informacija
Stomatološke usluge su u Hrvatskoj iznimka od drugih zdravstvenih usluga, poznate po ‘košarici usluga’, odnosno mogućnosti nadoplate za bolju uslugu. Iz Udruge prava pacijenata smatraju kako pacijenti nisu dovoljno upoznati s pravilnicima, a još manje svojim pravima, te se često ostavlja otvoren prostor za razne dogovore, što je prema njihovom mišljenju u suprotnosti s transparentnošću.
“Pacijenti se vrlo često javljaju vezano za naplatu nečega za što smatraju da im je bilo pravo dobiti bez naplate, odnosno da im to pokriva zdravstveno osiguranje. Problem je što nemaju direktan kontakt gdje provjeriti tu informaciju i kada su nezadovoljni, da zaista mogu dobiti odgovor što su dužni platiti.
Zato je prethodno vrlo važno da zatraže račun sa specificiranim troškovima, tako da u svakom trenutku s HZZO-om mogu provjeriti ako im je naplaćeno nešto što nije smjelo biti”, upozorila je predsjednica Jasna Karačić Zanetti.
“Svaki euro mora biti pokriven računom”
Dodala je kako se ponekad manipulira i s podacima na računu jer pacijenti ne znaju što je zaista rađeno, a što ne, stoga ne mogu znati odgovara li navedeno na računu napravljenom zahvatu. No, najčešće pacijenti uopće ne dobiju račun nego im se, kaže, naplati razlika koja im se kaže usmeno, piše Index.
“Najvažnije je za svakog pacijenta da svaki euro koji plate mora biti pokriven računom. Nema tu ni dogovora, niti lijepe riječi niti to utječe na povjerenje. To je čista transparentnost, a ne da se pojedinci naplaćuju dvostruko, i od HZZO-a i od pacijenata. Znači, uvijek zatražiti račun i specifikaciju troška, a u slučaju nejasnoća tražiti pojašnjenje. Ako nisu zadovoljni, iste informacije moraju dobiti od HZZO-a”, poručila je.