Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije potvrdilo je na Indexov upit da je 78 tona azbestnog otpada uklonjenog 2020. godine s broda Galeb završilo na odlagalištima u Gospiću i Zadru.
Radi se o građevinskom materijalu koji sadrži azbest, a koji je prilikom obnove Galeba sanirala tvrtka Ind eko.
Prema podacima iz državnog sustava e-ONTO, otpad je dopremljen u tvrtku Odlagalište sirovina u Zadru, odakle je dio prevezen na odlagalište Rakitovac u Gospiću (Komunalac Gospić), a dio na odlagalište Diklo (Čistoća Zadar). Državni inspektorat je tada proveo nadzor i utvrdio da nije bilo kršenja zakona.
Ministarstvo naglašava da zbrinjavanje azbesta nastalog u Hrvatskoj nije zabranjeno, dok je uvoz takvog otpada iz drugih država radi zbrinjavanja u Hrvatskoj – zakonom zabranjen. Građevinski otpad koji sadrži azbest i dalje nastaje u zemlji jer je taj materijal desetljećima bio široko korišten u industriji i građevinarstvu.
Tema se ponovno otvorila prošlog tjedna nakon što je glasnogovornik Brodosplita Josip Jurišić javno pitao gdje je završilo 78 tona azbesta s Galeba. Njegovo pitanje uslijedilo je usred rasprava o tome gdje se smije skidati azbest s brodova, nakon što je odlučeno da se Moby Drea neće popravljati u splitskom škveru zbog opasnosti koju taj materijal predstavlja.
Ministarstvo ističe da se svi tokovi otpada prate kroz sustav e-ONTO, koji evidentira kretanje otpada u realnom vremenu i osigurava sljedivost. U okviru Plana gospodarenja otpadom za razdoblje 2023.–2028. predviđena su daljnja unaprjeđenja sustava, uključujući nove aplikacije i bolju edukaciju svih sudionika u lancu zbrinjavanja otpada, naveli su iz ministarstva.
Azbest je kancerogeni materijal čije se uklanjanje i skladištenje mora provoditi prema strogim pravilima. Iako je Hrvatska uspostavila sustav praćenja i odlaganja domaćeg azbestnog otpada, i dalje nema opremljena postrojenja za sigurno zbrinjavanje azbesta uvezenog iz inozemstva, piše Index.