Uoči najavljenog bojkota trgovačkih lanaca i benzinskih postaja zakazanog za petak, 24. siječnja, zadarski poduzetnik i predstavnik ogranka udruge Glas poduzetnika, Manolo J. Birkić, podijelio je svoje mišljenje o ovoj inicijativi. Prema njegovim riječima, bojkot koji traje samo jedan dan nema dugoročan učinak i ne rješava ključne probleme u društvu i gospodarstvu.
„Podržavam svaku akciju koja podiže svijest o važnosti promjena, ali bojkot u kojem se ljudi pozivaju da dan ranije obave kupovinu samo premješta njihovu potrošnju. Na kraju, trgovački lanci neće osjetiti nikakve financijske posljedice, jer ukupna potrošnja za taj tjedan ostaje ista“, objašnjava Birkić.
Prema njegovom mišljenju, jedini održiv način za postizanje promjena leži u dugoročnom smanjenju potrošnje, mijenjanju navika te usmjeravanju prema lokalnim proizvođačima. Kao pozitivan primjer navodi ponašanje njemačkih turista:
„Njemački potrošači često kupuju samo u trgovinama koje dolaze iz njihove zemlje. Time osiguravaju da dio zarade ostaje unutar njihovog gospodarstva. Mi, s druge strane, većinu dobiti iz trgovačkih lanaca prepuštamo stranim vlasnicima, jer su gotovo svi veliki trgovački lanci u stranom vlasništvu.“
Birkić je također upozorio na probleme kvalitete proizvoda koje trgovački lanci plasiraju na hrvatsko tržište:
„Često nam nude trećerazredne proizvode, koji ne bi zadovoljili standarde u njihovim matičnim zemljama. Takve prakse ne bi prošle jer bi institucije i potrošači reagirali, što ovdje nažalost često izostaje.“
Posebno se osvrnuo na financijsku nepismenost građana i promjenu cijena nakon uvođenja eura.
„Starije generacije, poput bakica koje prodaju na tržnici, teško su se prilagodile prelasku s kuna na eure. Umjesto preračunavanja realnih cijena, mnogi ih zaokružuju na više, što dodatno opterećuje građane. Istovremeno, potrošači se često zavaraju mislima da je nešto jeftino, jer naizgled male cifre u eurima lako zavaraju, ali račun na kraju pokazuje stotine eura“, dodao je.
Zaključno, Birkić smatra kako je ključno podržavati lokalne proizvođače i educirati potrošače:
„Ako bismo se svi okrenuli lokalnim tržnicama i malim proizvođačima, smanjili bismo ovisnost o trgovačkim lancima. Bakica koja spusti cijenu s 2 na 0,7 eura može zaraditi više na količini, a mi bismo dobili kvalitetniju domaću robu. Trgovački lanci bili bi prisiljeni spustiti cijene, jer bi im roba ostajala neprodana.“
Birkić zaključuje da je promjena potrošačkih navika prvi korak prema sustavnim promjenama koje će imati dugotrajan utjecaj na gospodarstvo i društvo.