U prvoj polovici 2024. godine na servis Zeleni telefon Udruge “Eko-Zadar” zaprimljeno je 31 prijava i upita povezanih s okolišem. Najveći broj prijava odnosi se na probleme s otpadom (8) i gradnjom (8), a po učestalosti tema slijede: zelenilo (5), vode (3), razno (3), buka (2), tlo (1) i životinje (1).
U kategoriji „otpad“, najviše zabilježenih prijava odnosilo se na prijavljivanje divljih deponija, nepropisno odloženog otpada i upita o pravilnom razdvajanju otpada. Raste broj prijava vezano za stvaranje divljih deponija na otocima (otok Ugljan), te prijava vezano za ilegalno odlaganje klaoničkog otpada (strvine, iznutrice) koji direktno ugrožava zdravlje ljudi i životinja, te uništava prirodu.
– U samom gradu Zadru pod kategorijom „otpad“ imali smo prijavu građana da se u ulici Grgura Barskog Zadranina (preko puta Gradske knjižnice, ogranak Ploče) na privatnom terenu nalaze nagomilane olupine neregistriranih vozila (cca 30). Građani strahuju radi ulja i masti koje cure iz tih olupina i predstavljaju direktnu opasnost od požara tijekom ljetnih mjeseci.
Prijave vezane za kategorije „vode“ i „tlo“ najvećim dijelom se odnose na prijave ilegalnih ispuštanja otpadnih voda iz septičkih jama u more i tlo, dok se pod kategorijom „životinje“ nalazi prijava vezana za neodgovorno postupanje sa životinjama.
Prijave vezane uz gradnju odnose se većinom na nepropisno nasipavanja obale, te smo imali prijavu o nasipavanju mula na otoku Galešniku koje je uspješno riješena. Također, jedna od uspješno riješenih prijava odnosila se na uklanjanje stepeništa od starih pružnih pragova koje su se spuštale direktno do mora. Iako željeznički pragovi ponekad mogu izgledati vrlo impresivno (nekada su se često koristili u vrtnim uređenjima), trenutni propisi zabranjuju njihovu uporabu.
Od ukupnih 31 prijava, 22 je zatvoreno dok se ostale prijave i dalje vode otvorenima zbog nedostatka povratnih informacija od prijavitelja i/ili nadležnih službi. Suradnja s građanima/kama j tijekom ovog perioda bila je jako dobra. Dio jednostavnijih prijava/upita je riješen vrlo brzo u suradnji s građanima/kama nakon što bismo im dali informacije vezano uz prijavu/slučaj (kome prijaviti slučaj, kome se još obratiti) ili bismo im proslijedili odgovor koji bi u kratkom roku stigao od nadležnih institucija. Neke od prijava su zatvorene kao rezultat angažmana samih prijavitelja/ica, navodi se u izvješću “Eko-Zadra”.
Iako je broj Zelenog telefona najviše prepoznat, najsigurniji i najbrži način zaprimanja prijava je putem e-maila [email protected]
Održan je sastanak Mreže Zelenog telefona i predstavljanje rada Pametnog Zelenog telefona u Zagrebu. Ovaj novi digitalni alat nadopunio je i modernizirao rad Zelenog telefona, besplatnog servisa za građane i građanke koji djeluje još od 1992. godine. Ideja je da se osim grada Zagreba i Zagrebačke županije ovaj alat proširi i na ostale županije, odnosno članice MZT-a.