Financijski guru Dave Ramsey slavno je rekao da bi Amerikanci, ako žele izgraditi bogatstvo, trebali odustati od jutarnje kave. Ali provedite bilo koje vrijeme u određenim kutovima Instagrama i TikToka za osobne financije i vidjet ćete sasvim drugačiju sliku.
Mlade žene uživaju u elegantnim napitcima s kofeinom. Miješaju šlag u svojim visokim ledenim kavama, kuhaju crni latte sa sezamom i matchom i pokazuju vruću čokoladu i peciva dok promoviraju strategije za uštedu, ulaganje i maksimalno iskorištavanje bodova na kreditnoj kartici. Ove žene otvoreno govore o tome da su bogate i da žele pomoći drugim ženama da također postanu bogate, piše Francesco Ciccolella za Business Insider.
U priči koja otkriva što generacija Z čini kako bi izbjegla da ih sustav samelje do penzije, otkriva u što ulažu i kako upravljaju svojim financijama.
Jedna od tih influencerica je Tori Dunlap, osnivačica financijsko-obrazovne tvrtke Her First 100K. Ona teži pridobiti što više mladih žena za ulaganje i razotkriti ideju da se moraju lišiti stvari u kojima uživaju kako bi izgradile bogatstvo. “Nije kava s mlijekom ono što vas sprječava da uštedite novac”, napisala je jednom prilikom. “To je sustavno ugnjetavanje.”
Ulaganjem do bogatstva u dvadesetima
Prije samo nekoliko godina, Dunlap, rođena u Tacomi, Washington, radila je posao u marketingu i trpjela toksičnog šefa. Zahvaljujući fondu za hitne slučajeve koji je stvorila, uspjela je dati otkaz i početi se usredotočiti na izgradnju svojih prvih 100.000 dolara bogatstva, što je postigla do svoje 25. godine budžetiranjem i ulaganjem.
Sada 30-godišnja Dunlap ima preko dva milijuna pratitelja na Instagramu, vodi najbolje ocijenjeni američki poslovni podcast i autorica je najprodavanije knjige “Financijska feministica”. Također je pokrenula platformu pod nazivom Treasury, koja kaže da je pomogla ženama da ulože preko 80 milijuna dolara na burzu.
Ona je ujedno i predvodnik novog vala edukacije o osobnim financijama usmjerenog na podučavanje generacije Z i milenijalaca osnovama zarađivanja, otplate duga i ulaganja, koristeći miks tradicionalnih financijskih savjeta, bezobzirnih društvenih komentara i memova o putovanjima.
Obrazovanje za one koji traže posao bez stresa
Recimo da bi se to moglo promatrati kao financijsko obrazovanje za one koji osuđuju korporativnu užurbanost i traže poslove bez stresa koji im ne preuzimaju život.
“Uzimamo nešto vrlo nedostupno i činimo ga dostupnim”, kaže influncerica Dunlap. Ako muškarci mogu koristiti svoju financijsku pamet da se obogate, onda to mogu i žene. A u svijetu u kojem mnoge generacije Z i milenijalci očekuju da će raditi i nakon dobi za umirovljenje, savjet je pronaći željnu publiku.
“Nisam mogao pronaći nikoga tko je učio o novcu na način na koji sam ja to želio naučiti”, rekla je druga influencerica. Sada, šest godina kasnije, Sacks, koja je na društvenim mrežama poznata kao gospođa Dow Jones, ima milijun sljedbenika na Instagramu. Tamo objavljuje videozapise s pop-kulturom o temama kao što su kako predvidjeti otpuštanja na poslu i zašto Cartier Love Narukvice po kojima je poznata Kylie Jenner možda nisu dobra investicija.
Ovi influenceri odstupaju od tradicije na nekoliko ključnih načina. Navodeći visoke kamatne stope, rastuće cijene stanovanja i rastuću burzu, Sacks i Dunlap založili su se za iznajmljivanje umjesto kupnje. U “Financial Feminist”, Dunlap preporučuje čitateljima da se usredotoče na izgradnju fonda za hitne slučajeve od tri do šest mjeseci prije otplate duga kako bi bili spremni za otkaz ili opasnu situaciju u kući.
Sacks preporučuje mladima da počnu razmišljati kako ići ukorak s inflacijom i povećanjem troškova života ako je potrebno. “Trebali biste zarađivati 15% više svake godine”, rekla je. “A ako to ne postižete na svom trenutnom poslu, trebali biste promijeniti posao.”
Američki san iz doba boomera više ne postoji
Leah Sheppard, profesorica menadžmenta i pomoćnica dekanice za kapital i inkluziju na Carson College of Business Sveučilišta Washington State, vidi ovaj val financijskog obrazovanja kao odraz svijesti među generacijom Z i milenijalcima da se verzija američkog sna iz doba boomera — gdje se penješ na ljestvici 40 godina kod jednog poslodavca i uložiš dovoljno da odeš u mirovinu — više ne odnosi na njih.
“Mladi ljudi se pitaju ‘kada ću doći do točke gdje zapravo ne moram brinuti o novcu?'”, rekla je. “Postaje jako pametno uštedjeti novac, ulagati ga i tako graditi bogatstvo.”
Sacks to vidi kao stvar mladih ljudi koji žele uzeti budućnost u svoje ruke. “Sada morate biti samopouzdaniji nego što su naši roditelji ikada morali biti”, rekla je.
Kyla Scanlon, autorica knjige “In This Economy?” iz 2024., vidi interes za financijski-obrazovni sadržaj na društvenim mrežama kao simptom znatiželje o alternativnim izvorima prihoda, potaknut usponom fintech aplikacija poput Robinhooda i populističkih financijskih pokreta poput kripto i GameStop.
U što ulažu mladi?
Za mlade muškarce to često ima oblik rizičnijih ulaganja poput sportskog kockanja, kripto dionica i meme dionica. Mlade žene, s druge strane, okreću se prokušanijim taktikama.
U anketi na 2000 odraslih osoba provedenoj u srpnju 2023., Fidelity Investments otkrio je da žene generacije Z češće govore da sudjeluju na burzi od bilo koje druge dobne skupine, pri čemu je 71% žena u dobi od 18 do 26 reklo da su ulagale, u usporedbi sa 63% milenijalki i 57% boomer žena.
Ove brojke poklapaju se s povećanjem postotka ljudi mlađih od 35 godina koji su imali dionice i mirovinske račune 2022. u usporedbi s 2019., prema Anketi potrošačkih financija Federalnih rezervi, iako Fed ne rastavlja te brojke prema spolu, piše tportal.