Problem bezobzirnih vozača u Hrvatskoj koji učestalo rade prometne prekršaje postao je ozbiljna tema unutar prometnog sustava i sigurnosti građana. Godine statistike i iskustva upućuju na zabrinjavajući trend ponavljanja teških prometnih prekršaja, koji ne samo da ugrožavaju sigurnost sudionika u prometu, nego često završavaju tragično. Istražili smo razmjere ovoga problema, što se poduzima za njegovo rješavanje i koje lekcije možemo izvući iz prakse.
Prema podacima Ministarstva unutarnjih poslova (MUP), tijekom posljednjih godina mnogo vozača privremeno je isključeno iz prometa zbog kršenja Zakona o sigurnosti prometa na cestama (ZSPC), piše Revija HAK.
– U 2022. godini donijeto je 1349 rješenja o oduzimanju vozačkih dozvola sukladno članku 284. ZSPC-a, ukinute su ili oduzete rješenjem 3332 vozačke dozvole sukladno članku 286. istog zakona te su donesene 34.043 zaštitne mjere zabrane upravljanja motornim vozilom zbog raznih prekršaja. Isto tako, evidentirane su 134 sigurnosne mjere zabrane upravljanja motornim vozilima – navode u MUP-u. Nastavljaju kako je u 2023. godini donijeto 1826 rješenja o oduzimanju vozačkih dozvola sukladno članku 284., ukinuto je ili oduzeto rješenjem 2837 vozačkih dozvola sukladno članku 286. te su donesene 31.964 zaštitne mjere zabrane upravljanja motornim vozilom zbog raznih prekršaja, a evidentirana je 131 sigurnosna mjera zabrane upravljanja motornim vozilima.
Što se, pak, tiče ove godine, u prvih deset mjeseci donijeto je 1836 rješenja o oduzimanju vozačkih dozvola sukladno članku 284., ukinuta je ili oduzeta rješenjem 2981 vozačka dozvola sukladno članku 286. te je doneseno 31.338 zaštitnih mjera zabrane upravljanja motornim vozilom zbog raznih prekršaja. Isto tako, evidentirane su 92 sigurnosne mjere zabrane upravljanja motornim vozilima.
– Što se tiče trajnih mjera, od srpnja 2019. do lipnja 2024., privremeno je oduzeto 1468 motornih vozila, dok je 289 trajno oduzeto odlukom nadležnih sudova – navode u MUP-u za HAK reviju.
No brojke su vjerojatno još i veće. Naime, kako doznajemo od MUP-a, oni ne vode evidenciju privremeno isključenih vozača iz prometa prema članku 285. Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
Postavlja se pitanje je li moguće zauvijek ukloniti vozača iz prometa?
– Isključenje iz prometa u Hrvatskoj najčešće je privremeno i traje dok vozač ne zadovolji uvjete za povratak, no u posebnim slučajevima može postati trajno. Prema članku 286. ZSPC-a, vozač koji u razdoblju od dvije godine prikupi 12 negativnih prekršajnih bodova gubi pravo na vozačku dozvolu. Mladi vozači imaju niži prag – dovoljan je deveti bod u istom razdoblju – navode u MUP-u.
Nakon izvršenja ovih mjera vozač mora ponovno proći vozački ispit, ali tek nakon isteka kazne, koja može trajati do dvije godine. Od MUP-a doznajemo kako trajno oduzimanje vozačke dozvole nije česta praksa i koristi se samo za najteže prekršitelje.
Podaci jasno upućuju na to da su najčešći razlozi za isključenje iz prometa vožnja pod utjecajem alkohola ili droga, prekoračenje brzine (što je jedno od vodećih kršenja prometnih propisa), upravljanje vozilom bez valjane dozvole, uključujući vožnju tijekom zabrane ili bez stjecanja prava na upravljanje vozilom. Nadalje, nepoštovanje zahtjeva policijskih službenika, poput odbijanja testiranja na alkohol ili droge, te neposjedovanje odgovarajuće vozačke kategorije ili nenošenje zaštitne opreme (kaciga na motociklima).
Na pitanje koliko prekršaja vodi do isključenja iz prometa, u MUP-u za HAK reviju navode kako za mlade vozače već devet negativnih bodova u dvije godine znači gubitak dozvole.
– Ostalim vozačima prag je postavljen na 12 bodova. Svaki teži prekršaj donosi od 1 do 3 negativna boda. Primjerice, vožnja s 1,5 g/kg alkohola u krvi donosi tri boda. Dakle, nekoliko takvih prekršaja može dovesti do privremenog isključenja – doznajemo od MUP-a.
Zanimljivo, ako se vozača kojemu je oduzeta vozačka dozvola uhvati za volanom dok je pod mjerom zabrane upravljanja vozilom, kaznit će ga se za taj prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 1320 do 2650 eura ili kaznom zatvora u trajanju do 60 dana.
Upitali smo MUP koja je uopće procedura za isključenje iz prometa. Doznajemo kako proces započinje evidentiranjem prekršaja i izdavanjem privremenog oduzimanja vozačke dozvole, dok policija provjerava ispunjava li vozač uvjete za povratak u promet. Ako se prekršaji ponove, pokreće se upravni postupak za trajno oduzimanje vozačke dozvole, a to može uključivati obvezu ponovnog polaganja ispita nakon isteka kazne. Osim ponovnog polaganja ispita, neki vozači moraju proći psihološke preglede kako bi dokazali sposobnost za sigurno sudjelovanje u prometu. Što se, pak, tiče trajno oduzetih vozila, saznajemo kako ona najčešće postaju vlasništvo države i njihova daljnja sudbina regulirana je Pravilnikom o načinu postupanja s predmetima oduzetima u prekršajnim postupcima. Takva vozila mogu završiti na aukcijama, autootpadima ili se koriste za druge svrhe u vlasništvu države.
Na temelju iskustva i savjeta stručnjaka, ključ za smanjenje broja prometnih prekršaja leži u edukaciji, strožem nadzoru i podizanju svijesti o posljedicama opasne vožnje. Iz MUP-a su poslali poseban apel za sve vozače.
– Vodite računa o tehničkoj ispravnosti vozila kojim upravljate, posebice, stanju i ispravnosti pneumatika, brzinu kretanja vozila prilagodite stanju i uvjetima na cesti, poštujte ograničenja brzine kretanja vozila, uključujući pritom i ograničenja na promjenjivoj prometnoj signalizaciji, ne konzumirajte alkoholna pića prije i tijekom vožnje, ne koristite mobitel tijekom vožnje, koristite sigurnosni pojas i na prednjim i na stražnjim sjedalima u vozilu, pobrinite se za siguran smještaj djece u vozilu – apeliraju u MUP-u.
Također, apeliraju na vozače da, bez obzira na žurbu, ne ulaze u rizična pretjecanja.
– Pješačkim prijelazima približavajte se smanjenom brzinom i povećanim oprezom, a prilikom vožnje u kolonama držite dovoljan razmak između vozila – dodaju u MUP-u.
Bezobzirni vozači nisu samo problem za vlastiti život, nego i za sigurnost svih ostalih sudionika u prometu. Podaci jasno upućuju na potrebu za dosljednijim sankcijama, edukacijom i podizanjem svijesti o opasnostima prometnih prekršaja. Iako MUP ulaže značajne napore u poboljšanje stanja, odgovornost leži i na svakom vozaču. Samo zajedničkim trudom možemo smanjiti broj nesreća i osigurati sigurnije ceste za sve nas.
U MUP-u imaju i poruku za pješake i bicikliste, koji su jedna od ranjivih skupina u prometu.
– Ako se kao pješak krećete kolnikom na javnoj cesti izvan naselja, hodajte uz lijevi rub kolnika u smjeru kretanja, a noću i danju u slučajevima smanjene vidljivosti koristite svjetliju odjeću. Biciklisti, budite propisno označeni, zakonska obaveza je da noću i danju u uvjetima smanjene vidljivosti budete označeni reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom – poručuje MUP.