023.hr
Sutra u 12 sati ispitivanje sirena u cijeloj državi, osim u Zagrebu i Zagrebačkoj županiji
Za vikend će se dijeliti voda putnicima na četiri naplatne na autocestama
Evo kad počinju isplate mirovina za lipanj
Djelatnici Nasada uredili oleandre na Liburnskoj obali, osigurana bolja vidljivost
FOTO-VIJEST Očajni stanovnici Plovanije ne mogu živjeti od prašine; Ovako pokušavaju to riješiti
Britanac (27) završio u zatvoru zbog dilanja; Prodavao kokain, MDMA, konoplju, ketamin…
Poruka za roditelje koji vode djecu na koncert: Držite ih na oku. Poželjno je da znaju osobne podatke i imaju ih uz sebe
U Viru u padu s električnog skateboarda teže ozlijeđen 23-godišnji Slovenac
BENKOVAC Na pješačkom prijelazu udario dijete pa pobjegao!
SUKOB ZAVRŠIO KOBNO U apartmanu u Pakoštanima ubio 46-godišnju Slovakinju
  • Naslovnica
  • Najnovije
  • Vijesti
  • Zadar
  • Županija
  • Sport
  • Vrijeme
  • Podcast
  • Galerije
  • Kultura
  • Show
  • Lifestyle
  • Sci-tech
  • Promo
Promijeni veličinu slovaAa
023.hr023.hr
Najnovije objavljeno
VIJESTI
Zadar
ŽUPANIJA
SPORT
VRIJEME
PODCAST
GALERIJE
KULTURA
SHOW
LIFESTYLE
SCI-TECH
PROMO OBJAVE

Imate vijest koju želite dojaviti?

Želite li se oglasiti na našem portalu?

NAJNOVIJE

ZADAR

ŽUPANIJA

SPORT

VIJESTI

VRIJEME

PODCAST

GALERIJE

KULTURA

SHOW

LIFESTYLE

SCI-TECH

PROMO OBJAVE

Imate vijest koju želite dojaviti?

Želite li se oglasiti na našem portalu?

 
SVA PRAVA PRIDRŽANA © 2023. - 2025. QUANTUM MEDIA
Vijesti

Ne, ne čini vam se! Na nebu je sve više bijelih tragova, a evo i o čemu se zapravo radi

Autor: 023.hr
Objavljeno: 9. kolovoza 2024.
Čitanje članka: oko 5 min
Photo by Joachim Süß on Unsplash
Podijeli
- SADRŽAJ POČINJE NAKON OGLASA -

Pogledate li u nebo za lijepog i sunčanog dana, velika je vjerojatnost da ćete ugledati ravan bijeli trag koji presijeca plavetnilo. Ako ste negdje blizu većeg grada, primjerice Zagreba ili Splita, takvih će tragova biti i više.

O čemu se radi? Pravocrtni bijeli tragovi na nebu nisu oblaci, iako bi to neki mogli pomisliti u prvi tren, već kondenzacijski tragovi koji ostaju iza zrakoplova.

Nećemo spominjati teorije zavjere koje imaju zanimljiva objašnjenja zašto se ti tragovi vide u tolikom broju, već ćemo spomenuti studiju koja je objavljena u Environmental Research Letters.

- TEKST SE NASTAVLJA NAKON OGLASA -

Naime, ta je studija proučavala satelitske podatke o više od 64 tisuće kondenzacijskih tragova koji su ostali iza zrakoplova na letovima iznad sjevernog Atlantskog oceana. Analiza koja je koristila strojno učenje otkrila je kako moderni komercijalni zrakoplovi lete na većim visinama kako bi uštedjeli na gorivu, ali time stvaraju dugotrajnije kondenzacijske tragove koji imaju negativan utjecaj na planet.

I prije nego što netko pomisli na chemtrails, da razjasnimo, radi se o puno jednostavnijem objašnjenju. Moderni zrakoplovi ispuštaju manje ugljika od starijih zrakoplova, no činjenica da stvaraju ispušne plinove na većoj visini u atmosferi, otkrili su znanstvenici s Imperial Collegea u Londonu, znači i da pridonose globalnom zagrijavanju zadržavanjem topline u atmosferi.

Kako objašnjavaju, zrakoplovi koji lete na visini od oko 12 tisuća metara, stvaraju više kondenzacijskih tragova od onih zrakoplova koji lete na manjim visinama. Moderni zrakoplovi dizajnirani su za let na tim velikim visinama gdje je zrak rjeđi i stvara manji aerodinamički otpor. Iako su njihovi motori dizajnirani da budu “zeleni”, odnosno da stvaraju manje ugljika po putniku, stvaraju i veću kondenzaciju kojoj je onda na većoj visini potrebno dulje vremena da se rasprši. Znanstvenici su utvrdili da upravo to stvara dugotrajniji učinak zagrijavanja.

- TEKST SE NASTAVLJA NAKON OGLASA -

“Opće je poznato da letenje nije dobro za klimu. Međutim, većina ljudi ne shvaća da emisije ugljika iz pogonskih tragova i mlaznog goriva uzrokuju dvostruko zagrijavanje klime. Noviji zrakoplovi lete sve više i više u atmosferi kako bi povećali učinkovitost goriva i smanjili emisije ugljika. Nenamjerna posljedica toga je da ovi zrakoplovi koji lete iznad sjevernog Atlantika sada stvaraju više, dugotrajnijih kondenzacijskih tragova, zadržavajući dodatnu toplinu u atmosferi i povećavajući utjecaj zrakoplovstva na klimu. To ne znači da su učinkovitiji zrakoplovi loša stvar – daleko od toga, jer imaju niže emisije ugljika po putničkoj milji. Međutim, naše otkriće odražava izazove s kojima se zrakoplovna industrija suočava kada smanjuje svoj utjecaj na klimu”, istaknuo je glavni autor studije dr. Edward Gryspeerdt.

Najveći krivci? Ne oni na koje biste prvo pomislili

Iako biste možda pomislili da su onda najveći krivci veliki zrakoplovi za prekooceanske letove, istraživači su došli do iznenađujućega zaključka.

Privatni zrakoplovi stvaraju tragove češće nego što se mislilo. Unatoč tome što su manji i troše manje goriva, istraživanje je pokazalo da privatni zrakoplovi stvaraju slične tragove kao mnogo veći, komercijalni zrakoplovi. To je iznenadilo čak i istraživače.

- TEKST SE NASTAVLJA NAKON OGLASA -

Ključno je što privatni zrakoplovi lete na puno većim visinama od komercijalnih kako bi izbjegli zračni promet i dobili na dometu. No to znači da stvaraju više kondenzacijskih tragova koji se teže raspršuju.

“Unatoč svojoj manjoj veličini privatni zrakoplovi stvaraju tragove jednako često kao i puno veći zrakoplovi. Već znamo da ti zrakoplovi stvaraju ogromnu količinu emisija ugljika po putniku tako da superbogati mogu letjeti udobno. Naše otkriće povećava zabrinutost zbog utjecaja privatnih zrakoplova na klimu jer siromašne zemlje i dalje pogađaju ekstremne vremenske prilike”, istaknuo je dr. Gryspeerdt.

Kako riješiti taj problem?

Dr. Gryspeerdt i njegovi kolege koji su surađivali na studiji imaju prijedlog za zrakoplovnu industriju koji bi riješio ovaj problem.

Kako navode, trebalo bi smanjiti količinu čađe koju ispuštaju motori zrakoplova, a koja nastaje prilikom neučinkovitog sagorijevanja goriva.

Naime, druge studije već su ranije potvrdile da broj čestica čađe u ispušnim plinovima igra ključnu ulogu u trajanju kondenzacijskih tragova.

“Naša studija pruža prvi pravi dokaz da emitiranje manje čestica čađe rezultira tragovima koji brže nestaju s neba, u usporedbi s onim tragovima koji se formiraju iz starijih, prljavijih motora”, dodao je koautor studije, dr. Marc Stettler, piše Zimo.

- PRIMAJTE VIJESTI I PUTEM NAŠIH KANALA -
Ad imageAd image
Ad imageAd image
@023.zadar

Oznake:chemtrailsnebozrakoplov
- OGLAS -
- OGLAS -

Možda vam se sviđa i ovo...

Vijesti

Sutra u 12 sati ispitivanje sirena u cijeloj državi, osim u Zagrebu i Zagrebačkoj županiji

Vijesti

Za vikend će se dijeliti voda putnicima na četiri naplatne na autocestama

Vijesti

Evo kad počinju isplate mirovina za lipanj

Vijesti

Poruka za roditelje koji vode djecu na koncert: Držite ih na oku. Poželjno je da znaju osobne podatke i imaju ih uz sebe

Vijesti

Domoljubne krafne s glazurom i likom Thompsona: Cijena paprena, interes ogroman

Vijesti

Evo za koje usluge banke više neće smjeti naplaćivati naknade

Vijesti

DRASTIČNE RAZLIKE Isti proizvod na moru, cijena suludo viša; Inspekcija šokirala koliko ih lovi u mutnom

Vijesti

Farmaceutska tvrtka izvijestila o povlačenju poznatog lijeka s tržišta zbog rezultata provjere kakvoće

- OGLAS -
023.hr

Pojedine rubrike ovog portala mogu donositi sadržaje koji nisu primjereni osobama mlađim od 18 godina.
Nakladnik: Quantum media d.o.o. // Impressum // Email: [email protected] // WhatsApp: 091/6666-888
Korisne poveznice: Zahtjev za brisanjem // Uvjeti korištenja // Dojava vijesti // Pravilnik nagradnih natječaja
Oglašavanje: Upoznajte se s mogućnostima oglašavanja na ovoj poveznici, ili nazovite 023/777-900

Družimo se i na ovim mrežama

Sva prava pridržana © 2024. Quantum media d.o.o.
Dobrodošli natrag!

Prijavite se u svoj račun

Username or Email Address
Password

Izgubljena lozinka