Zadar kao aktivan grad 365 dana u godini te uređenje plaža i kupališta bile su tema trećeg dijaloga s građanima kojeg je Mladen Ninčević, nezavisni kandidat za gradonačelnika, u srijedu održao u hotelu A’mare.
Treći od pet predviđenih dijaloga na osam ključnih tema za razvoj grada privukao je dosad najveći interes građanki i građana koji su postavljali pitanja i aktivno sudjelovali u raspravi s prijedlozima kako našem gradu i njegovi stanovnicima osigurati kvalitetniju budućnost.
– Imamo grad s bogatom poviješću i kulturom, izuzetno dobro pozicioniran na Jadranskoj obali i Europi. Imamo veliki broj sunčanih dana, četiri nacionalna parka, a sezona nam traje dva mjeseca. Mislim da je to apsolutno nedopustivo. Možemo napraviti puno toga da se to promjeni, a u zadnjih 30 godina napravili smo skoro ništa – kazao je Ninčević koji je predložio konkretne korake za promjene.

U tom procesu promjena ključno je sudjelovanje građana „jer bez participacije građana u donošenju ključnih odluka ništa nema smisla. Onda je to potpuno promašena tema i izgubljeno vrijeme”, naglasio je Ninčević.
Prvi korak je poboljšanje današnje prometne povezanosti Zadra s Europom, prije svega kroz zračni promet.
– Većina turista sada dolazi automobilima i to u dva ljetna mjeseca, a nama treba, ono što trenutačno nemamo, zračni prijevoza tijekom cijele godine. Osobno imam kontakte s vlasnicima niskotarifnih kompanija i vjerujem da bih mogao puno učiniti po tom pitanju ako Grad Zadar osigura uvjete kao što to čine drugi gradovi.
Ninčević je u tom smislu kao pozivan primjer istaknuo Cipar koji je cijelu godinu turistički aktivan. Preduvjet je poboljšanja uvjeta zračne luke u Zemuniku koja svojim položajem i razvojnim potencijalom ima najbolje predispozicije na hrvatskoj obali.
– Kada produžimo zrakoplovne letove na svih 12 mjeseci, tek tada možemo govoriti o produljenju turističke sezone, o zadržavanju djelatnika tijekom cijele godine. Jer trenutno veliki broj ljudi koji rade u turizmu nema stalni posao – rekao je.
Zračnu luku Zadar potrebno je proširiti tako da se izgradi skladišni i servisni prostor za zrakoplove i teretni promet. Za to već postoji predviđen prostor od milijun kvadratnih metara, a kada to napravimo, naglasio je Ninčević, otvorit ćemo mnogo novih radnih mjesta, i to dobro plaćenih. U cijeloj Europi postoji velika potražnja za takvim kapacitetima, a većina zračnih luka u Hrvatskoj to još nema. Tko prvi to napravi i napravi kvalitetno, imat će privilegiju da mu svi ti letovi dolaze.
Ninčević je mogućnosti Zadra usporedio s Las Vegasom, gradom koji je nastao usred pustinje, ali zahvaljujući viziji pojedinaca danas ima godišnji prihod od 30 milijardi dolara kao jedinica lokalne uprave, daleko više nego cijela Hrvatska od turizma.
Drugi ključan element teme 365 su plaže, odnosno poboljšanje kupališne infrastrukture na cijelom području grada.
– Kad ujutro pomislim gdje otići na kupanje, često prvo pomislim na Petrčane, možda Nin, možda Sukošan… Zadar mi uopće ne padne na pamet. Plaže se urede nešto sitno pred sezonu, ali one nemaju pravu infrastrukturu, adekvatne sadržaje, toalete, tuševe, svlačionice. Ono što imamo nije ni približno dovoljno ni za nas lokalne, a kamoli za turiste. Ali imamo mogućnosti – kazao je Ninčević koji smatra da plaže treba uređivati u prirodnom obliku.
– Možemo graditi široke plaže, kao što to rade Španjolci, i osigurati sadržaje na tim plažama – ne samo da noćni život bude u centru grada, već i na obali. Recimo, na plaži Kolovare mogli bi imati desetak klubova. Diklo i Borik mogu imati drugačiji sadržaj obale, primjeren obiteljima. U Kožinu i Petrčanima – trenutno nemamo nikakvo rješenje plaže. Jedan od ciljeva je da kada ljudi pomisle na plaže – pomisle na Zadar. I to možemo postići. Zapravo, moramo. Taj dio može promijeniti sliku grada, posebice u kontekstu brendiranja Zadra. Mi moramo brendirati svoj grad tako da cijela Europa zna za Zadar – rekao je Ninčević uz poruku da je najlakše ne raditi ništa jer kad ne radiš ništa ne možeš ni pogriješiti.
Plaže su ključan segment ne samo za ljetnu sezonu, već i za produžetak sezone, za noćni život, dnevni boravak građana i kvalitetu života općenito. Ako im damo više sadržaja, ljudi će biti zadovoljniji i gosti će se vraćati.
– Plaže su dio oko kojeg godinama slušamo priče kako se “ne može” a zapravo se nije napravilo ništa. Imamo preko 5.000 kilometara obale a ne možemo urediti ni onaj mali dio obale od kojeg živimo? To mi jednostavno ne ide u glavu – poručio je i kao ključnu ideju predstavio uređenje šetnice – lungo mare – od Karme do Petrčana.

– Ono što ću ja napraviti je sljedeće: spojit ću cijeli dio obale u jednu prohodnu i funkcionalnu cjelinu. Pješačka i biciklistička staza koja će povezivati Petrčane s Karmom. To mora biti prostor za ljude, a ne za automobile. I to je ostvarivo. Nije to nikakva nemoguća misija. Nemoguće je samo za one koji ne vjeruju, koji nemaju ideju, nemaju koncept. Ali uz dobar plan, viziju i podršku – sve je moguće.
Ninčević je u tom kontekstu istaknuo da Zadar treba nove hotelske kapacitete ako želi postati prava destinacija 365 dana u godini, ali jedan od glavnih problema je što u zone za hotele nisu definirane u važećem prostornom planu
– Danas su određene samo postojeće zone kao što je Maraska, zatim zona kod TIZ-a, i još jedna preko puta City Galerije. Znači imamo samo 4-5 “džepova” za hotele, a ne vidim nijedan razlog zašto ne bismo omogućili više. Plan mora biti transparentan. Treba omogućiti da se hoteli mogu graditi na svim urbanim lokacijama gdje to ima smisla – i neka ljudi grade prema poznatim pravilima.
Ali to nije naša greška – ni vaša, ni moja. To je greška onih koji su trebali donijeti plan, a trenutni plan je – netransparentan, nerazvojan, i ostavlja prostor da ga pojedinci tumače kako žele.
Ali Zadar ne može živjeti samo od turizma i nije dobro da ovisi isključivo o turizmu, nastavio je Ninčević, te ukazao na potrebu reindustrijalizacije Zadra kroz aktivnosti u poslovnim zonama prije svega poslovnoj zoni Crno. Ali da bi ona zaživjela potrebno je dovesti investitore koji će ulagati u proizvodnju. A da bismo ih doveli moramo stvoriti uvjete.

– Kada imate stanogradnju ili trgovačke centre, takvi investitori dolaze sami – jer im je interes jasan, brza zarada nakon prodaje ili iznajmljivanja. Ali za ozbiljne proizvođače – treba imati jasne, stabilne uvjete, prostor, infrastrukturu i podršku kroz urbanističke planove. Ali da bi investitori došli, vlast im mora stvoriti uvjete i izaći im ususret. To se kod nas nije događalo zadnjih 30 godina. I to treba promijeniti. Ako želimo da Zadar živi 365 dana u godini, moramo biti aktivni. Moramo krenuti odmah. Vlast ne smije imati sebe u prvom planu – već vas, građane. Vi ste ti koji birate, vi ste ti za koje mi moramo raditi.
Odgovarajući na pitanja građana Ninčević je Grad treba postaviti pravila koja će služiti javnom interesu, a istovremeno otvoriti prostor privatnom kapitalu, a danas se događa suprotno – privatni kapital probija stihijski, tamo gdje njemu odgovara, a grad mu se prilagođava.
– To ne smijemo dopuštati. To je problem ovog grada već dugi niz godina. I to se mora promijeniti. Nama treba znanje, volja i odlučnost. Znači, to mi moramo napraviti – sada. Jer Zadar vapi za promjenom. Naši ljudi odlaze. Naša djeca odlaze. A mi ostajemo sami… Sjedimo na zlatnom rudniku – a gladni smo kruha. To je sramota. Stvarno sramota – zaključio je Ninčević i pozvao građane na novi dijalog, u srijedu 16. travnja u 19 sati na istom mjestu.