Ryanair, easyJet i Vueling su se našli među niskobudžetnim zrakoplovim prijevoznicima kojima je španjolski regulator u petak izrekao kaznu od 150 milijuna eura. Nakon povijesno izrečene visoke novčane kazne, sad niskobudžetnim avioprijevoznicima prijete nove tužbe u Belgiji, ali i moguće diljem država članica Europske unije, piše Croatian aviation.
Španjolsko regulatorno tijelo nadležno za zaštitu potrošača kaznilo je niskobudžetne prijevoznike zbog kršenja prava potrošača, a koja kršenja postoje kod prekomjerne naplate veće ručne prtljage, odabir sjedala ili ispisa ukrcajnih karata uz onemogućavanje plaćanja gotovinom na šalterima za prijavu i kupnju artikala u zrakoplovu.
Odluka španjolskog regulatornog tijela dolazi nakon što su udruge za zaštitu prava potrošača prvi put osporile navedene prakse još 2018. godine.
Na kaznu u Španjolskoj mogle bi se nadovezati i nove tužbe te potencijalno kazne diljem država članica Europske unije zahvaljujući praksi Suda pravde Europske unije koji je između ostalog naveo u jednoj od presuda da se ručna prtljaga treba smatrati neophodnim dijelom prijevoza putnika te se ne bi trebala dodatno naplaćivati ako je u skladu s razumnim zahtjevima težine, veličine i primjenjivih sigurnosnih zahtjeva.
Uz kaznu u Španjolskoj, za niskobudžetne aviokompanije se izgleda otvara nova potencijalno opasna situacija, budući da je i belgijska organizacija za prava potrošača Test-Achats podnijela žalbu Ekonomskom inspektoratu protiv Ryanaira i nekoliko drugih avioprijevoznika zbog naplate dodatnih troškova za ručnu prtljagu.
Prema belgijskoj organizaciji za prava potrošača naplata dodataka za ručnu prtljagu otežava pravilno uspoređivanje cijena i nije dopuštena prema praksi Suda pravde Europske unije, gdje se navodi da ručna prtljaga razumnih dimenzija mora biti sastavni dio cijene zrakoplovne karte.
Izrečena novčana kazna, ali i potencijalne kazne koje bi mogle uslijediti, su definitivno izazov za poslovne modele niskobudžetnih avioprijevoznika koji se uz prodaju karata po nižim cijenama oslanjanju na naplatu dodatnih troškova kao što su primjerice veći komadi ručne prtljage ili odabir sjedala.
Svakako bit će zanimljivo vidjeti kako će se razvijati praksa regulatornih tijela i sudova diljem država članica Europske unije, budući da bi prestrog stav prema niskobudžetnim aviokompanijama mogao ugroziti sam koncept niskobudžetnih aviokompanija, ali možda i dovesti do toga da se umjesto zaštite potrošača dovede do toga da veći broj potrošača neće biti u mogućnosti priuštiti realnu cijenu osnovne zrakoplovne karte.