Automatski mjenjači postaju sve popularniji u automobilima, a to sa sobom nosi i promjene u rasporedu interijera. Nova generacija modela Superb i Kodiaq ima birač automatskog mjenjača na stupu upravljača. Evo odgovora.
Ručica mjenjača ili automatski mjenjač na središnjoj konzoli ono je na što je većina nas navikla. Četvrta generacija Superba i druga generacija SUV-a Kodiaq, međutim, prekidaju ovu tradiciju. Selektor automatskog mjenjača, koji je jedini izbor za ove automobile, preselio se iza upravljača.
Razlog je jednostavan: bolja iskorištenost unutarnjeg prostora. ‘Pomicanjem birača iza upravljača, poboljšavamo ergonomiju za vozača dok prostor središnje konzole činimo praktičnijim za sve putnike u automobilu. To je u skladu sa samim DNK marke Škoda,’ kaže Radoslav Horák, koji je zadužen za konceptualni dizajn interijera u češkom proizvođaču automobila.
‘Naš brend fokusiran je na praktičnost, a uklanjanje mjenjača sa središnje konzole znači da možemo koristiti prostor između sjedala za spremište i druge funkcije. To je također korak prema simetričnom dizajnu interijera, gdje središnji dio ne služi samo vozaču, već i svim putnicima u automobilu,’ dodaje njegov kolega, dizajner interijera Dimitrios Darkoudis.
Tehnička evolucija
Ovako nešto je već dugo tehnički komplicirano. Tek su tehničke promjene posljednjih godina omogućile pomicanje udobnog, modernog izbornika mjenjača bliže rukama vozača. Automatski mjenjač zapravo je preduvjet za ovu promjenu. Automatski mjenjači su sve popularniji i zastupljeniji, a u prednosti su u emisiji štetnih plinova kod automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem (ICE), pa će ova tehnologija na kraju ipak pobijediti. Ali trebati će vremena. Zato počinjemo s našim vrhunskim modelima poput Kodiaqa i Superba, koji već imaju isključivo automatske mjenjače,’ objašnjava Horák.
Osim samog automatskog mjenjača, novi položaj selektora zahtijeva i shift-by-wire tehnologiju, odnosno potpuno elektronički odabir stupnjeva prijenosa. Donedavno su čak i automobili s automatskim mjenjačem imali mehanički način rada i odabir stupnjeva prijenosa. Tek je elektroničko upravljanje uklonilo sva ograničenja pri razmišljanju gdje postaviti ovaj selektor.
‘Octavia je, na primjer, došla s manjim automatskim mjenjačem na središnjoj konzoli,’ kaže Darkoudis. Ovaj manji birač zapravo je svojevrsna evolucija koja nagovještava repozicioniranje. Slično tome, električni automobil Enyaq dobio je manji birač na središnjoj konzoli. ‘Također se radi o postupnom navikavanju korisnika automobila na promjenu’, kaže Horák.
Oslobađanje središnje konzole također omogućuje bolji ergonomski raspored čitavog niza drugih novih značajki, kao što su Smart Dials ili dvostruka kutija za punjenje mobilnih telefona. Pomicanje selektora mjenjača na upravljač je dobra ideja iz praktičnih razloga, ali je i prednost sa stajališta vozača. Posljedično, ovo bi se rješenje moglo pojaviti u drugim modelima automobila u budućnosti. Električni automobili, naravno, ali i ostali ICE automobili. ‘Moguće je dizajnirati dva rješenja za središnju konzolu za automobile s ručnim i automatskim mjenjačem’, razmišlja Horák, govoreći da će neki modeli morati imati kombinaciju lokacija, u slučaju da automobili i dalje imaju verziju s ručnim mjenjačem.
Neočekivane mogućnosti
Pomicanje selektora mjenjača iza upravljača neće biti kraj upravljanja brzinama. ‘Na isti način na koji zadržavamo mehaničke kontrole za najvažnije funkcije, želimo zadržati kontrolu mjenjača. No, u današnje vrijeme opsežne uporabe elektronike, postoji i opcija da se odabir stupnjeva prijenosa premjesti na korisničko sučelje infotainment sustava automobila,’ ističe Darkoudis. Ipak, Škoda ne planira učiniti ništa slično u ovome trenutku, ‘budući da vjerujemo da naši kupci još uvijek cijene dodirne mogućnosti i poznate kontrole u svom automobilu, ali bit će važno pratiti trendove i zahtjeve korisnika u tom pogledu. Na kraju dana, zahtjevi korisnika uvijek su najvažniji,’ dodaje Darkoudis.
Horák vjeruje da će se, kako automatski mjenjači sve više prevladavaju u automobilima, otvoriti i druge mogućnosti za automatiziranje ‘mjenjanja brzina’, te da će vozač samo u minimalnom broju slučajeva sam kontrolirati izbor. ‘Logično, automobil koji je parkiran prednjim dijelom okrenut prema zidu može sam krenuti u rikverc kad krene’, kaže Horák za tportal.