Njemački mediji sve češće postavljaju pitanje – hoće li nas ove blagdanske sezone dočekati novi val poskupljenja? Cijene osnovnih sastojaka za blagdanske kolače, poput maslaca, čokolade i šećera, u posljednjim su mjesecima u znatnom porastu, a najveći teret ovih poskupljenja mogli bi osjetiti mali pekari i slastičari. Iako se potražnja za ovim proizvodima nije smanjila unatoč višim cijenama, strahuje se da bi moglo doći i do nestašica, posebice maslaca.
Pad proizvodnje i skok cijena
Njemačka, kao vodeći proizvođač mlijeka u EU, suočava se sa smanjenjem broja krava i nižom proizvodnjom mlijeka i maslaca. Proizvodnja mlijeka u Njemačkoj pala je za 2,1%, a maslaca za 3,2% u odnosu na prethodnu godinu, što je uzrokovalo rast cijena na cijelom europskom tržištu. Prema posljednjim podacima Europske komisije, prosječna veleprodajna cijena maslaca u EU porasla je za čak 66,5% na godišnjoj razini. U Njemačkoj je veleprodajna cijena 100 kilograma maslaca u listopadu dosegnula 835 eura, dok je u Hrvatskoj ona iznosila 721 euro.
Visoke cijene – dvosjekli mač za proizvođače
Premda viša cijena maslaca donosi dodatne prihode, povećani ulazni troškovi smanjuju profitne marže proizvođača. Proizvodnja mliječnih proizvoda postala je sve izazovnija zbog novih zakona o dobrobiti životinja, ekoloških zahtjeva, ali i klimatskih nepogoda. Smanjen sadržaj mliječne masti u mlijeku dodatno pritiska proizvođače, a prema prognozama stručnjaka, cijene maslaca mogle bi u EU doseći povijesne razine.
Domaće cijene i potrošnja
U Hrvatskoj su cijene maslaca u maloprodaji znatno porasle u proteklih godinu dana. Dukatov maslac od 250 grama, koji je lani u prosincu koštao 2,39 eura, danas se u trgovinama prodaje po cijeni od 3,79 eura, što je rast od čak 59%. I dok su neki brendovi poskupjeli i do 50%, trgovačke robne marke, poput Lidlovog Pilos maslaca, i dalje su povoljnije – sada oko 1,49 eura za 250 grama.
Potrošnja maslaca u Hrvatskoj procjenjuje se na 8.000 tona godišnje, od čega polovinu čine uvozni proizvodi. Iako je u prvih sedam mjeseci ove godine uvoz maslaca pao za 2% u odnosu na prošlu godinu, rast cijena mogao bi usmjeriti potrošače prema jeftinijim alternativama, poput margarina.
Perspektiva za budućnost
Hoće li se trend rasta cijena maslaca i drugih mliječnih proizvoda nastaviti, teško je predvidjeti. Stručnjaci upozoravaju kako bi cijene mogle ostati visoke sve dok potražnja premašuje proizvodne kapacitete. Ako potrošnja počne opadati, moguće je da će cijene maslaca također doživjeti pad. Za sada, proizvođači poput Dukata nastoje stabilizirati tržište, najavljujući da će cijena njihovog maslaca ostati nepromijenjena do kraja godine, piše Večernji list.