Unatoč mračnim prognozama o “propasti sezone” i “krahu turizma”, rezultati su iz godine u godinu sve bolji. Predsezona i dosadašnja sezona pokazuju dobre rezultate, iako to ne sprječava neke da i ove godine predviđaju slom turizma u Hrvatskoj.
Taj višegodišnji rast turizma je pratio još veći rast cijena – zapanjujuće velik. Apartmani, hoteli, restorani i kafići su zabilježili rekordno visok rast cijena u samo tri godine, ukupno između 45 i 80 posto. To je daleko najveći rast u turističkim državama EU i šire, pa je Hrvatska postala jedna od najskupljih država za ljetni odmor.
Rast cijena je astronomski, toliki da zadnjih godina najsnažnije gura inflaciju u Hrvatskoj. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku (DZS), rast cijena od 2015. do lipnja ove godine u segmentu restorani i hoteli je iznosio golemih 70 posto, daleko više od općeg rasta cijena, koji je iznosio 29.2 posto.
Srećom, restorani i hoteli čine manji dio potrošnje kućanstava (u odnosu na hranu, stanovanje itd.), pa je utjecaj na opću stopu inflacije mali, ali turisti su osjetili značajan rast troškova ljetovanja. Koliko je Hrvatska postala skupa, jasno je iz usporedbe s drugim državama u kojima je ljetni turizam važna djelatnosti.
Cijene u Hrvatskoj divljaju
Rast cijena u hotelima i restoranima od lipnja 2021. do lipnja 2024. iznosio je 51.7 posto u Hrvatskoj, daleko više nego u konkurentskim turističkim državama. Drugo najveće poskupljenje je imao Portugal, s rastom cijena hotela i restorana od 36.8 posto, a treća je Crna Gora s rastom od 33.9 posto.
Francuska, Španjolska, Italija i Grčka su imale također snažan rast cijena, ali ni blizu kao Hrvatska. Implikacije toga su dalekosežne jer je Hrvatska jako brzo postala jedna od najskupljih ljetnih turističkih destinacija u Europi, što bi trebao pratiti i rast kvalitete.
Hrvatska je u samo nekoliko godina postala jedna od najskupljih destinacija
Ne toliko davno, 2015., Hrvatska je bila jedna od jeftinijih destinacija za ljetovanje u Europi. Francuska, Italija, Cipar, Španjolska, Grčka i Portugal su imali veće cijene u restoranima i hotelima. Situacija se jako brzo promijenila, pa je do 2013. Hrvatska postala treća najskuplja destinacija u Europi, jeftinija samo od Francuska i Italije.
Cijene hotela i restorana su bile 28 posto manje od prosjeka EU 2015., a 2023. 9.4 posto niže. Puno je važniji odnos prema drugim državama sa snažnim ljetnim turizmom, a Cipar, Grčka, Španjolska i Portugal su postali jeftiniji od Hrvatske po pitanju hotela i restorana.
Rekorder po rastu cijena restorana i kafića
Turizam objedinjuje razne usluge i poslovne aktivnosti, pa su i cijene rasle različitim intenzitetom. Restorani i kafići su u lipnju ove godine bili 45.7 posto skuplji nego u lipnju 2021. To je rekordan rast, za 30-ak postotnih bodova veći od država kao što su Francuska, Italija, Grčka i Španjolska.
Hoteli su poskupjeli svuda
Po rastu cijena hotela, motela i odmorišta Hrvatska je pri vrhu. Rast od 63.6 posto cijena u Hrvatskoj je manji nego u Španjolskoj i Portugalu, ali još uvijek daleko veći nego u Italiji, Grčkoj, Francuskoj, Crnoj Gori i Albaniji.
Jeftine opcije za prehranu više nisu toliko jeftine
Nekoliko je načina da se smanje troškovi ljetovanja. Jedan od njih je da se smanji broj obroka u restoranima, a više jede cjenovno pristupačniji fast food. Hrvatska je doskočila i tome, pa su cijene fast fooda od lipnja 2021. do lipnja 2024. narasle za 60.8 posto. To je daleko najveći rast, 27.4 postotna boda veći nego u Crnoj Gori, koja je druga po rastu tih cijena.
Sve vezano za turizam bilježi snažan rast cijena
Sve vezano za turizam je zabilježilo snažne stope rasta cijena. Usluge čišćenja, velikim dijelom vezane za turizam zbog dominacije apartmanskog smještaja, poskupjele su 40 posto. I po tome je Hrvatska apsolutni rekorder, a rast je i do četiri puta veći nego u konkurentskim turističkim državama.
Rast cijena nije doveo do pada dolazaka, ali treba biti oprezan
Neobično snažan rast cijena nije razlog za zabrinutost sam po sebi. Hrvatska je, dok su cijene snažno rasle, kontinuirano ostvarivala rast broja dolazaka i noćenja. I ove godina bilježe se dobre brojke.
U svibnju je ostvareno 8.9 posto više noćenja domaćih i 25.6 posto više noćenja stranih turista nego u istom mjesecu prošle godine. I predsezona je bila jako dobra. Teško je zamisliti da ova sezona bude podbačaj s obzirom na te brojeve.
Ipak, ovoliko snažan rast cijena hotela, restorana, kafića, fast fooda, čišćenja i ostalih djelatnosti vezanih za turizam jasno sugerira da treba biti oprezan. Ako rast kvalitete ne bude pratio taj rast cijena, teško da će stanje biti održivo, piše Index.