U Hrvatskoj se bliži kraj naplatnim kućicama i fizičkom plaćanju cestarine. Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture uputilo je u javno savjetovanje prijedlog novog Zakona o naplati cestarine koji potpuno mijenja način prikupljanja naknada na autocestama, a u fokus stavlja elektronički sustav naplate – ESNC.
Od 1. studenoga 2026. godine cestarina će se naplaćivati isključivo digitalno i automatski, bez zaustavljanja vozila. Sustav je zamišljen kao „slobodni prometni tok“, što znači da više neće biti rampi, naplatnih kućica niti fizičkog plaćanja. Umjesto toga, nadzor će vršiti posebno označena bijela vozila s plavim rotirkama i svjetlosnim porukama tipa „slijedi me“. Na njima će biti istaknut natpis ESNC, što označava Elektronički sustav naplate cestarine.
Takozvani nadzornici – službene osobe ovlaštene za kontrolu i upozoravanje vozača – moći će zaustaviti vozilo, provjeriti je li registrirano u sustavu, i predložiti registraciju. Ako vozač odbije, naredit će mu se da napusti autocestu na prvom mogućem izlazu.
Kako funkcionira ESNC?
Sustav se temelji na mikrovalnoj frekvenciji 5,8 GHz i automatskom prepoznavanju registarskih pločica. Vozači će moći birati između registracije putem registarske oznake (APRP model) ili korištenjem ENC uređaja. Za teška vozila ENC ostaje obvezan.
Registracija će biti moguća putem interneta, mobilne aplikacije, na prodajnim mjestima koncesionara ili na posebno označenim “stazama za brzo uključenje”, koje će se nalaziti na najprometnijim ulazima na autocestu.
Strani vozači pod nadzorom
Stranci također moraju biti registrirani u ESNC. Teška vozila bez ENC-a to moraju učiniti odmah po ulasku u zemlju, a laka vozila prije ulaska na autocestu. Hrvatska će prihvaćati i europski sustav elektroničke naplate (EENC), uz tehničke uvjete.
Ako netko iz inozemstva ipak odluči ignorirati naplatu, sustav će ga moći naknadno locirati. Ministarstvo unutarnjih poslova preuzima ulogu nacionalne kontakt točke, a preko Eucaris sustava i aplikacije Toll, razmjenjivat će se podaci o vozilima s drugim članicama EU-a, što omogućuje i prekograničnu prisilnu naplatu.
Kazne i prekršaji
Nepridržavanje pravila o ESNC sustavu neće proći bez posljedica. Kazna za fizičke osobe koje se ne registriraju i ne plate cestarinu iznosi 120 eura, dok su prekršajne kazne za vozače u rasponu od 300 do 600 eura.
Pravne osobe mogu biti kažnjene iznosom od 1000 do 1900 eura, a odgovorne osobe unutar njih s 300 do 600 eura. Obrtnici i druge fizičke osobe koje obavljaju djelatnost mogu biti kažnjene sa 800 do 1300 eura. Usto, ako vozač-instruktor prekrši pravila tijekom obuke kandidata, plaća istu kaznu kao i svaki drugi vozač.
Invalidi – uz kontrolu
Zakon predviđa i posebnu proceduru za osobe s invaliditetom. I dalje će imati pravo na besplatnu cestarinu, ali će je moći ostvariti samo ako se prethodno registriraju u ESNC putem posebne staze, upišu registarske oznake i broj Nacionalne iskaznice. To vrijedi samo za jednu vožnju, a osoba mora biti fizički prisutna u vozilu.
Što slijedi?
Do stupanja zakona na snagu u studenom 2026., slijedi opsežna priprema: razvoj softvera i uređaja, testiranje sustava, edukacija i informiranje javnosti. No ono što je sigurno – vožnja autocestom više nikada neće izgledati isto, piše Večernji list.