023.hr
NOVA PRAVILA Nema više političkog oglašavanja na društvenim mrežama
Sukošanac Filip Dizdar: “Roditeljstvo me promijenilo iz korijena, sve se posložilo na svoje mjesto”
Pliva prijavila nestašice poznatih lijekova, neće ih biti do kraja studenog
Biciklijada Zadar-Paklenica 18. listopada, start s Trga pet bunara
Udruga Grad košarke raspisala poziv za kandidature uoči izborne skupštine
VIDEO Popularni radijski trojac Ivana, Filip i Bruno javljali se s Narodnog trga!
GRADSKO VIJEĆE Rasprava o izvješću direktora Vodovoda
Evo koliko će iznositi naknade za sudjelovanje promatrača u radu Povjerenstva za provedbu javnih natječaja
TRAGEDIJA U ZEMUNIKU GORNJEM Muškarac (77) poginuo tijekom radova s motokultivatorom
Zadarska policija u pretrazi doma pronašla arsenal oružja: puška ručne izrade, streljivo i pištolji
Vozač u Bruvnu zaustavljen bez tablica, vozačke i osiguranja, kažnjen s više od četiri tisuće eura
Svjetski je dan mentalnog zdravlja; Najviše hospitaliziranih zbog shizofrenije, shizotipnih i sumanutih poremećaja
ZA “PINEL I KUKICU” Jeleni Vekić Bašić i Marinu Franiću nagrada “Josip Brunšmid” Hrvatskog arheološkog društva
HOD PO SUNCU Ovo je najbolja fotografija Foto natječaja National Geographic 2025!
GRADSKO VIJEĆE Počinje sjednica, na Dnevnom redu čak 29 točaka
  • Naslovnica
  • Najnovije
  • Vijesti
  • Zadar
  • Županija
  • Sport
  • Vrijeme
  • Podcast
  • Galerije
  • Kultura
  • Show
  • Lifestyle
  • Sci-tech
  • Promo
Promijeni veličinu slovaAa
023.hr023.hr
Najnovije objavljeno
VIJESTI
Zadar
ŽUPANIJA
SPORT
VRIJEME
PODCAST
GALERIJE
KULTURA
SHOW
LIFESTYLE
SCI-TECH
PROMO OBJAVE

Imate vijest koju želite dojaviti?

Želite li se oglasiti na našem portalu?

NAJNOVIJE

ZADAR

ŽUPANIJA

SPORT

VIJESTI

VRIJEME

PODCAST

GALERIJE

KULTURA

SHOW

LIFESTYLE

SCI-TECH

PROMO OBJAVE

Imate vijest koju želite dojaviti?

Želite li se oglasiti na našem portalu?

 
SVA PRAVA PRIDRŽANA © 2023. - 2025. QUANTUM MEDIA
Vijesti

NOVA PRAVILA Nema više političkog oglašavanja na društvenim mrežama

Autor: Agencije
Objavljeno: 10. listopada 2025.
Čitanje članka: oko 5 min
Shutterstock/Tada Images
Podijeli
- SADRŽAJ POČINJE NAKON OGLASA -

Europska uredba s novim pravilima političkog oglašavanja na društvenim mrežama danas stupa na snagu, a već je dovela do toga da su vodeće kompanije Google i Meta jednostavno odustale od takve prakse, javljaju agencije.

Uredba o transparentnosti i ciljanju u političkom oglašavanju (TTPA), osmišljena je zato da građani EU-a bolje prepoznaju političko oglašavanje, saznaju tko stoji iza takvog oglašavanja i omogući im da znaju jesu li primili ciljano oglašavanje.

Propisano je puno toga – političko oglašavanje mora biti jasno označeno i mora uključivati informacije o tome tko ga je platio, s kojim je izborima, referendumom, zakonodavnim ili regulatornim postupkom povezano te jesu li se upotrebljavale tehnike ciljanja korisnika i isporuke oglasa.

- TEKST SE NASTAVLJA NAKON OGLASA -

Pojam političkog oglašavanja sada obuhvaća i šire društvene teme koje nisu izravno vezane uz izbore ili referendume. Svaki politički oglas mora biti jasno označen kao takav.

Možda politički najvažniji dio TTPA-a jest da se tri mjeseca prije izbora ili referenduma uvodi potpuna zabrana političkog oglašavanja koje financiraju sponzori izvan EU-a.

Obveze ne utječu na sadržaj političkog oglašavanja niti na vođenje političkih kampanja kojima upravljaju nacionalna pravila. Ne obuhvaćaju sadržaj koji podliježe uredničkoj odgovornosti i mišljenja koja su izražena u vlastito ime.

- TEKST SE NASTAVLJA NAKON OGLASA -

Velike tehnološke kompanije poput Mete, koja u svom portfelju ima Facebook, Instagram i Threads, i Googlea (uključujući i Youtube) odlučile su potpuno obustaviti političko oglašavanje u EU jer tvrde da regulativa uvodi “značajne operativne izazove i pravnu nesigurnost”.

Iz ovih tvrtki su naglasili da jednostavno nisu u mogućnosti provesti uredbu, naročito jer im prijete kazne do 6 posto godišnjeg globalnog prometa u slučaju nepoštivanja. Obje kompanije su žestoko lobirale prije donošenja uredbe ali su bile neuspješne.

Iz Mete kažu kako nijedna njihova primjedba nije uvažena. U otvorenom pismu Europskom parlamentu napisali su da je Meta i prije uložila više od zakonski propisanog u transparentnost, ali da je sada sve otišlo predaleko. Naglašavaju da će se uredbom ograničiti doseg oglašivača i smanjiti relevantnost sadržaja za korisnike.

- TEKST SE NASTAVLJA NAKON OGLASA -

“Personalizirani oglasi su ključni za kampanje koje informiraju birače o važnim društvenim temama”, navode, a uredba će “značajno oslabiti našu sposobnost pružanja tih usluga, ne samo utječući na učinkovitost oglašivača, već i na pristup birača sveobuhvatnim informacijama.”

Google ističe da uredba nema dovoljno “jasnoće i specifičnosti” za pouzdanu provedbu, posebno zbog široke definicije političkog oglašavanja koja otežava identifikaciju sadržaja na razini 27 zemalja EU. Nedostaju pouzdani podaci o lokalnim izborima, a tehničke smjernice su nejasne, tvrde.

Slično Meti, Google upozorava da će ograničenja ciljanja publike i obavezna transparentnost učiniti oglašavanje nepraktičnim, povećavajući troškove i smanjujući doseg. U kompaniji naglašavaju kako će nastaviti procjenjivati odluku i možda je revidirati, ali trenutno nisu u stanju poštovati uredbu.

Komentari stručnjaka podijeljeni su.

Anna Sienicka, direktorica u TechSoup Europe, međunarodnoj neprofitnoj mreži koja podržava male organizacije i aktiviste u korištenju tehnologije za društvenu promjenu, kaže kako je: “Uredba dizajnirana da učini politiku transparentnijom, ali može proizvesti suprotno – utišati civilno društvo”.

Široka definicija ‘političkog oglašavanja’ u uredbi uključuje bilo kakvu plaćenu komunikaciju koja može utjecati na političke odluke ili ponašanje glasača – od okolišnih kampanja, preko jednakosti spola, ljudskih prava i migracija, ustvrdila je.

To znači da će građani EU imati manje pristupa informacijama o društvenim temama koje ih se direktno tiču jer platforme poput Meta i Googlea blokiraju takve oglase zbog ‘neizvedivih’ pravila.

“Umjesto veće transparentnosti, dobivamo ograničen pristup relevantnim sadržajima, što slabi informirano sudjelovanje u demokraciji i favorizira veće igrače s tradicionalnim kanalima”, rekla je Sienicka.

Sandro Gozi, izvjestitelj europskog parlamenta za ovu Uredbu kaže da se radi o sistemskoj promjena pa je otpor očekivan.

“Države članice su htjele TTPA da zaštite svoje demokracije. Sada moraju biti dosljedne – ni manipulacije poput tajnog plaćanja influencerima u izborima više neće biti moguće.”

Gozi priznaje da pravila mogu stvoriti birokratske prepreke, ali tvrdi da će dugoročno ojačati transparentnost i spriječiti eroziju demokracije. Visoki dužnosnici EU vide TTPA kao dio šire antidezinformacijske strategije koja je razvijana tijekom posljednjih deset godina.

Iz Europske Komisije poručuju kako neće biti povlačenja Uredbe i fokus je na pomoći zemljama članicama u provedbi.

Kritičari unutar Europskog parlamenta brinu se za male stranke i civilno društvo koje gube digitalni doseg, ali službeni stav je da organski sadržaj (besplatni postovi) ostaje slobodan, a komercijalni oglasi nisu zahvaćeni.

- PRIMAJTE VIJESTI I PUTEM NAŠIH KANALA -
Ad imageAd image
Ad imageAd image
@023.zadar

Oznake:društvene mreženova pravilapolitičko oglašavanje
- OGLAS -
- OGLAS -

Možda vam se sviđa i ovo...

Vijesti

Pliva prijavila nestašice poznatih lijekova, neće ih biti do kraja studenog

Vijesti

Svjetski je dan mentalnog zdravlja; Najviše hospitaliziranih zbog shizofrenije, shizotipnih i sumanutih poremećaja

Vijesti

Objavljen vodič za ugostitelje; Kuhari moraju imati uniforme, a sredstva za čišćenje ne smiju ni blizu hrane

Vijesti

Pet djelatnica Centra za rehabilitaciju Rijeka optuženo za smrt 14-godišnjeg dječaka koji se ugušio hranom

Vijesti

Ana Knežević, predsjednica Udruge za zaštitu potrošača: “Da premijer malo prošeta, vidio bi da ljudi žive lošije”

Vijesti

Evo kako se bivša hrvatska predsjednica Kolinda Grabar Kitarović oprostila od Halida Bešlića

Vijesti

Sudac Visokog kaznenog suda i bivši predsjednik Županijskog suda u Zadru Marijan Bitanga skrivio prometnu i pobjegao, evo koju je kaznu dobio

Vijesti

Ovo su marže trgovačkih lanaca: evo gdje nas najviše “deru”

- OGLAS -
023.hr

Želite li se oglasiti na Portalu 023.hr – doznajte više na ovoj poveznici ili nas nazovite na broj 023/777-900
Nakladnik: Quantum media d.o.o. // Impressum // Email: [email protected] // WhatsApp: 091/6666-888
Korisne poveznice: Zahtjev za brisanjem // Uvjeti korištenja // Dojava vijesti // Pravilnik nagradnih natječaja
Pojedine rubrike ovog portala mogu donositi sadržaje koji nisu primjereni osobama mlađim od 18 godina.

Družimo se i na ovim mrežama

Sva prava pridržana © 2024. Quantum media d.o.o.
Dobrodošli natrag!

Prijavite se u svoj račun

Username or Email Address
Password

Izgubljena lozinka