Najveći trgovački lanci u Hrvatskoj dizali su bruto marže i u protekloj godini, pokazuju brojke iz njihovih godišnjih financijskih izvještaja.
Kako je otkrila Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, najveće marže su na kruhu i pecivima – čak 37,9 posto (predlani 37,2 posto). Slijede konditorski proizvodi (čokolade, keksi, bomboni) s maržom od 32,2 posto (predlani 31,7 posto) te svježe voće i povrće s 29,8 posto (29,9 posto).
Na brašnu i šećeru prosječna marža je 27,2 posto, sokovima i vodi 26,3 posto, mesu i mesnim proizvodima 24,3 posto, mesu peradi i jajima 23,5 posto, a mlijeku i mliječnim proizvodima 22,2 posto.
Prosječna bruto marža kod najvećeg trgovačkog lanca u Hrvatskoj, Fortenovina Konzuma, protekle je godine iznosila oko 28,5 posto, što je otprilike jedan postotni bod više nego pretprošle godine.
Otprilike istu maržu ima i Kaufland koji je s Lidlom član moćne njemačke Schwarz grupe: Kauflandova prosječna bruto marža iznosila je 28,4 posto, a preklani 27,6 posto, izračunali smo iz njihovih službenih podataka u godišnjem izvještaju.
Lidlova bruto marža pak prošle je godine bila 26,5 posto, što je više nego tijekom njihove prethodne poslovne godine kad je iznosila otprilike 26 posto.
Inače, bruto marža u trgovini računa se tako da se ukupan trošak nabave robe oduzme od prihoda od prodaje, pa se rezultat podijeli s prihodom od prodaje. Znači, prodajna cijena minus nabavna cijena podijeljeno s prodajnom cijenom.
Iz bruto marže trgovac pokriva sve druge troškove poslovanja (plaće radnika, režije, vozila…) i kad se oni odbiju, dobije se neto marža. Prosječna neto marža pet najvećih trgovačkih lanaca 2023. godine je bila 2,8 posto. Najveću netu maržu predlani su imali Plodine i Lidl (između 5 i 6 posto), Konzum 1 posto, a Spar tek 0,1 posto.
Zanimljivu analizu zarade trgovaca izradio je za pretprošlu godinu poznati financijski konzultant i savjetnik Mario Kurtović. Kad je riječ o top 10 trgovačkih lanaca, predlani je najnižu bruto maržu imao križevački trgovački div KTC, a najvišu vinkovački Boso, piše Danica.hr.