Prema Pravilniku u upisima u srednje škole, učenici koji između 5. i 8. razreda kao pojedinci osvoje neko od prva tri mjesta na državnim natjecanjima imaju pravo na izravan upis srednje škole. Ako se natječu kao član skupine, to im samo donosi dodatne bodove. Kada je riječ o natjecanju iz Informatike, ono se provodi u pet kategorija, među kojima je i kategorija Razvoj softvera. Propozicije tog natjecanja govore da se u spomenutoj kategoriji učenik može natjecati samostalno ili u timu s još najviše dva učenika.
I tu se priča zakomplicirala za osmašicu koja je lani, kao sedmašica, odnijela treće mjesto u kategoriji Razvoj softvera, sa svojom računalnom igrom ‘Snake’, donosi portal Srednja.hr.
Ona na natjecanju nije sudjelovala u timu, nego samostalno. Dakle, kao pojedinac. Kako nam prepričava njen otac, Marko Šunjić, njegova je kći veliki računalni entuzijast, htjela je upisati zagrebačku XV. gimnaziju – MIOC. Pa je proljetos i otišla na dane otvorenih vrata škole. Ondje je dobila informaciju da, s obzirom na spomenuti rezultat natjecanja iz Informatike, ima izravan upis. To ju je obradovalo, posebice zato jer u tom slučaju nije morala pisati prijemni koji nije eliminacijski, ali donosi deset bodova. A onda je u petak, kada su počeli upisi, učenicu i njene roditelje dočekao šok – ova osmašica ipak nema pravo upisa u MIOC.
– Prema tumačenju Agencije za odgoj i obrazovanje, naša je kći sudjelovala u timskom natjecanju. Prema propisima RH samo učenik koji kao pojedinac ostvari pojedinačan uspjeh na nekom natjecanju ima osiguran direktan upis, a sudionik tima ne. Mi smo se odmah obratili na sve relevantne adrese, Agenciji, Carnetu, Povjerenstvu za informatiku, školi… tražeći objašnjenje i od svih smo strana dobili informaciju da je u pitanju greška Agencije, osim od same Agencije čije je riječ, izgleda, zadnja. Agencija naime tvrdi da je Razvoj softvera isključivo timska kategorija i da bez obzira na to što je naša kći sudjelovala samostalno, ne kao dio tima, da oni smatraju da je ona bila ‘u timu sama sa sobom’ i da zbog toga nema pravo na direktan upis, navodi Marko Šunjić.
To objašnjenje smatra bizarnim, upravo zato što na službenim stranicama AZOO-a, u pravilima natjecanja iz Informatike jasno stoji da se u kategoriji Razvoj softvera učenik može natjecati samostalno ili u timu. I ako se učenik natječe samostalno, on je voditelj projekta za svoj softverski rad.
– Dakle, njihova tvrdnja da je ta kategorija isključivo timska je čista laž, navodi Šunjić.
Dodaje i kako se zbog svog slučaja sastao sa službenicom u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i mladih, koja ga je ljubazno saslušala i obećala istražiti slučaj. Prema njegovim saznanjima, prije dvije godine jedna je učenica iz Zagreba bila u identičnoj situaciji i imala je direktan upis u školu. Međutim, iz Ministarstva je roditeljima stigao odgovor da nisu mogli utjecati na izmjenu propozicija natjecanja iz nadležnosti AZOO-a te da AZOO ostaje pri stavu da se isključivo radi o timskom natjecanju.
– Mi ne tražimo nikakav povlašteni položaj za naše dijete, ne tražimo privilegije, ne tražimo poseban tretman, tražimo samo zdravorazumsko tumačenje pravila koje su dotični sami postavili. Naša kći je na natjecanju sudjelovala kao pojedinac i kao pojedinac osvojila treće mjesto. To što u istom natjecanju mogu sudjelovati i timovi ne umanjuje njen uspjeh. Štoviše, on je time još veći. A sigurno ne čine tu kategoriju isključivo timskom. Ali AZOO, iz nekog razloga, to ni po kakvu cijenu ne želi priznati, navodi Šunjić.
Iz AZOO-a u odgovoru na naš upit ostaju pri stavu da je kategorija razvoja softvera za osnovne škole timska kategorija. Pitamo ih i je li moguće da je prije dvije godine postojala učenica u istoj situaciji koja je imala izravan upis.
– Od uvođenja aplikacije natjecanja.azoo.hr nije bilo moguće da učenik koji je sudjelovao u kategoriji Razvoj softvera – osnovne škole bude upisan u srednju školu izravnim upisom jer to sustav nije omogućavao. Ukoliko je prije toga netko upisan u određenu školu iz iste kategorije, a Pravilnik o upisu u srednje škole se nije mijenjao, tada bi taj upis trebalo provjeriti, kažu iz AZOO-a.
Aplikacija AZOO-a za natjecanja, inače, postoji od 2022., a svojim odgovorom iz AZOO-a, dakle, nisu demantirali da je postojala mogućnost da se netko u istoj situaciji prije 2022. mogao izravno upisati u školu. AZOO smo pitali i hoće li onda inzistirati na promjeni terminologije u Pravilniku o upisima u srednje i mijenjati propozicije natjecanja iz Informatike, tako da se uvede terminologija timskog i individualnog natjecanja jer trenutni pravilnik, sudeći po ovom slučaju, nije dovoljno kvalitetno napisan i može se tumačiti na različite načine.
– O promjeni kategorije Razvoj softvera – osnovne škole iz timske u pojedinačno, ili dodavanja dvije kategorije (jedna timska, druga samostalna) može odlučiti Agencija za odgoj i obrazovanje na prijedlog Državnog povjerenstva za Natjecanje iz informatike, ali za sljedeću školsku godinu, odgovaraju iz AZOO-a.
Prijemni u MIOC-u održao se u utorak. Osmašica iz naše priče izašla je na njega, međutim, upitno je hoće li na kraju upasti u željenu školu.
– Nažalost, kako se uopće nije pripremala, jer joj je nekoliko puta potvrđeno da ima direktan upis, zbog panike i stresa i svega toga skupa se zblokirala i nije dobro napisala, tako da će imati 85 bodova što gotovo sigurno neće biti dovoljno za MIOC. Mi smatramo da je to velika nepravda, da je ona znala da nema izravan upis, ona bi se spremala i dobro bi napisala taj prijemni, a ovako, budući da je doslovno par dana ranije saznala da će morati pisati prijemni, to zaista nije u redu, zaključuje Šunjić.