Uskrs se slavi u krugu obitelji i, bez obzira na financijske mogućnosti, obitelji nastoje blagdansko vrijeme proslaviti zajedno, što više u skladu s tradicijom i običajima, ovisno o kraju u kojem žive. Unatoč tome što je standard života pod snažnim utjecajem inflacije značajno snižen, građani nastoje koliko-toliko zadržati svoje dostojanstvo i tradicionalno obilježavanje blagdana. Bez obzira što prema posljednjim podatcima DZS-a inflacija nastavlja pokazivati znake usporavanja te je u veljači 2024. iznosila 4,1%, cijene hrane i dalje rastu osjetno više od stope inflacije i taj rast za veljaču 2024. iznosi 5,7%.
Inflacija u Hrvatskoj i dalje je među najvišima u EU, a posebno su zabrinjavajući rast cijena hrane i njena skupoća. Godinama je Hrvatska po cijenama hrane bila ispod prosjeka EU, no taj je prosjek prijeđen već prošle godine. Kako su cijene energenata i dalje umjerene i stabilne, tako je izloženost kućanstava najveća upravo na području hrane. Ne mora se putovati, spavati u hotelima, jesti u restoranima, kupovati neku novu odjeću, ali jesti se mora. Izdatci za hranu i dalje imaju najveći udio u mjesečnoj potrošnji kućanstva i iznose čak 25,95%, a u kućanstvima s manjim prihodima iznose visokih 40% pa i preko 50%. Blagdanska košarica obuhvaća upravo troškove blagdanske trpeze te je jasno koliki to problem pri ovoj skupoći hrane predstavlja većini hrvatskih kućanstava, bez obzira na neke skromne znake oporavka gospodarstva, navodi se u priopćenju Nezavisnog hrvatskog sindikata kojeg potpisuje Krešimir Sever.
– Istraživanjem cijena na terenu zapaženo je kako i dalje postoje velike razlike u cijenama istih namirnica, ovisno o lokaciji, kako na tržnicama tako i u trgovačkim lancima. Često cijene, osobito voća i povrća, čak i na istoj lokaciji, pokazuju velike razlike, nekada i dvostruko veće, ovisno o kvaliteti tj. podrijetlu same namirnice. To iziskuje dodatne napore za građane kako bi uspjeli ponešto uštedjeti, a pri tome kupiti sve što im je potrebno i još koliko-toliko kvalitetno. Činjenica je kako se u trgovačkim lancima mogu naći popusti za određene proizvode raznih proizvođača, ali značajnije su uštede u potrošačkoj košarici moguće isključivo uz puno truda i vremena, uz obilaske više lokacija, ovisno o povoljnijim cijenama. Pod pretpostavkom da obitelji i pronađu najjeftinije proizvode, često ostaje vrlo upitna kvaliteta takvih proizvoda, navodi se.
Nezavisni hrvatski sindikati sadržaj blagdanskog stola prate od Velikog petka do Uskrsnog ponedjeljka, a potrošačku košaricu dijele na tri kategorije: skromnu, srednju i bogatiju, kako bi prikazali razlike u mogućnostima uz uvažavanje potrebe građana da imaju primjeren blagdanski stol, u skladu s tradicijom, koji se ipak razlikuje od onog uobičajenog, koji imaju tijekom godine.
– Sadržaj blagdanskih košarica razlikuje se po vrsti mesa i ribe te uvrštenosti i količini pojedinih kategorija proizvoda, kao što su vrste kolača, slatkiši, grickalice i pića, ali i po kvaliteti i podrijetlu. U bogatiju košaricu uvrštene su skuplje namirnice koje se tradicionalno konzumiraju za Uskrs kao što su bakalar, teletina, janjetina i kuhana šunka, u srednjoj su košarici jeftiniji oslić, odojak i rolana šunka, dok se u skromnoj nalaze jeftiniji dijelovi svinjetine te najjeftinija vrsta ribe, točnije srdela i sušena lopatica. Isto tako, za juhu su u bogatijoj košarici predviđeni skuplji, a time i kvalitetniji dijelovi junetine, u srednjoj jeftiniji dijelovi junetine koji se uobičajeno koriste za juhu, dok se u skromnoj za tu svrhu nalazi samo kokoš. Skromna košarica ne predviđa proizvode kao što su slatkiši, grickalice i razna pića te se isključivo temelji na osnovnim namirnicama potrebnim za promatrane dane blagdana i vrlo skromnom piću. Ona podrazumijeva i određeni veći napor pri traženju najjeftinijih namirnica, koje su često manje kvalitete.
Cijene su bilježene u velikim trgovačkim lancima i na tržnicama te je pri obradi korištena prosječna cijena za proizvode različitih i istih proizvođača kada su zabilježene razlike u cijenama, a kada se jednaka cijena ponovila na više mjesta, što je često bio slučaj u velikim trgovačkim lancima, kao najpogodniji pokazatelj korišten je mod tj. najčešća cijena.
Bogatija košarica ove godine iznosi 395,55 € (lani 327,80 €), srednja košarica iznosi 237,47 € (lani 203,71 €), a skromna košarica iznosi 116,60 € (lani 100,25 €).
Tako je bogatija košarica ove godine skuplja za 21%, srednja za 17%, a skromna za 16,31%.
U iznose košarica nisu uračunati darovi za Uskrs, koji su tradicionalno skromniji nego za Božić, a nisu uračunati niti razni turistički aranžmani u zemlji i inozemstvu. Mnogi građani ne samo da za blagdane neće moći nigdje putovati niti posebno darivati svoje najbliže, nego si, nažalost, neće moći priuštiti niti onu najskromniju blagdansku košaricu. Naravno, postoje i oni imućniji građani, koji će si, za razliku od većine, priuštiti skuplju trpezu za blagdane u odnosu čak i na našu bogatiju košaricu, uskrsne turističke aranžmane, čak i vrlo skupe, egzotične, kao što će si priuštiti i skupim darovima darivati svoje najbliže.