Prema podacima Ministarstva poljoprivrede, cijene jaja u Hrvatskoj pale su za 8 posto u odnosu na prošlu godinu. No, iako ovo na prvi pogled zvuči kao dobra vijest, osmijeh brzo nestaje kada se sagleda širi kontekst. Naime, Hrvatska se i dalje nalazi među zemljama s najskupljim jajima u Europi, a uvoz i dalje raste.
Uzgajivači tvrde da su cijene ostale iste, dok iz Ministarstva poljoprivrede ističu kako su cijene jaja u trgovinama ipak niže, javlja RTL Danas. Od početka 2024. godine bilježi se smanjenje cijena jaja A klase (L i M), a u kolovozu je cijena bila 9,2 posto niža nego u siječnju iste godine. Uspoređujući s kolovozom prošle godine, cijena je niža za 15,6 posto.
Građani ne primjećuju pad cijena
Iako statistike ukazuju na pad, građani su skeptični. Mnogi tvrde da su jaja danas skuplja nego prije uvođenja eura, a to potvrđuju i podaci Europske unije. Hrvatska se nalazi na trećem mjestu po cijeni jaja u Europi, odmah iza Malte i Austrije, dok istovremeno raste uvoz.
Najviše jaja uvezeno je iz Poljske – gotovo 500 tisuća kilograma u prva tri mjeseca 2024. godine. Slijede Njemačka i Albanija, s 400 tisuća odnosno 200 tisuća kilograma.
Unatoč povećanom uvozu, cijene domaćih proizvođača nisu se značajno smanjile. Jaja ostaju skupa iako su cijene žitarica, važnog sastojka u proizvodnji, pale. Proizvođači rast cijena pravdaju većim troškovima kontrole.
Dodatni pritisak na cijene mogao bi izazvati i rast cijena hrane za nesilice zbog loše poljoprivredne godine, što bi se moglo odraziti na novčanike potrošača.
Pogled iz Hrvatske poljoprivredne komore
Predsjednik Hrvatske poljoprivredne komore, Mladen Jakopović, pojasnio je situaciju. Iako se Hrvatska nalazi visoko na listi po cijeni jaja, Jakopović smatra da je statistika varljiva i da podaci variraju zbog različitih metoda prikupljanja.
On ističe kako je Hrvatska samodostatna u proizvodnji jaja te da uvoz i izvoz balansiraju, pa zbog toga ne utječu značajno na cijenu.
Što se tiče budućnosti cijena, Jakopović tvrdi da su cijene jaja stabilne na europskom tržištu i da potrošači ne bi trebali osjetiti značajne promjene. Iako može doći do manjih varijacija, većih promjena zasad nema na vidiku, piše tportal.