U završnici godine prebogate događanjima na mnogobrojnim šibenskim pozornicama, od Tvrđave sv. Mihovila, Baronea, Azimuta, Arsena, ražinskog Oksida do kazališta, kina i trgova, šibenska kulturna udruga RatCat poklonit će svojoj publici prvu kazališnu predstavu ikada i prvi koncert u vlastitoj organizaciji ikada.
U prostoru Tunela u Mandalini, naime, gdje se uz potporu Ministarstva kulture i medija RH, Grada Šibenika, lokalnih turističkih zajednica i drugih partnera provode kulturno-zabavni programi s publikom još od 2018. godine, zadarski će Dragon teatar igrati u subotu, 23. studenog predstavu ‘Hinkemann’, a 7. prosinca na novoj pozornici Tunela nastupit će šibenski Hram. Tunel je ovih dana postao i dom jedne novinske redakcije, magazina sigureca.hr koji kao kulturno-informativni web portal izdaje udruga RatCat.
Jednosatna predstava ‘Hinkemann’, čije je održavanje poduprlo i šibensko ‘Hrvatsko narodno kazalište’, održat se ove subote u klupskom noćnom terminu od 23 sata navečer, kao svojevrsni performans u sklopu redovnog glazbenog programa Tunela koji će nakon ponoći nastaviti šibenski majstor Chuddak i Cubre.
Koncept obilježavanja stogodišnjica tiskanja ili izvedbi eminentnih književnih djela postoji u Dragon teatru već dugi niz godina. Redovno se i dogodi zanimljivo preklapanje da odabrano slavljeničko djelo doživi svoju praizvedbu u Zadru a ponekad i svjetsku praizvedbu. Budući da je radu na „Hinkemannu“ prethodio Brechtov „Kavkaski krug kredom“ , a Brechtu zanimljiva igra Büchnerovih „Leonca i Lene“ i „Wojzecka“, Dragon je imao zaista dobru višegodišnju pripremu i poravnatu pistu za postavljanje ekspresionističke predstave u novom ključu.
Eugen Hinkemann je veteran, invalid prvog svjetskog rata koji svoju traumu ne može preboljeti, i koji se ne može se saživjeti s ulogom junaka. On je je autentični suvremeni lik, antijunak, pobunjeni pojedinac koji se ne može suočiti s društvom niti okolinom. „Osjećamo se kao Hinkemann od trenutka prvog čitanja i svaka njegova riječ i misao nas duboko pogađaju i pokreću da interpretiramo njegovu sudbinu“ prepričavaju glumci Dragon teatra.
U hrvatskim kazalištima Hinkemann je relativno slabo poznat tekst koji govori o posljedicama rata, veteranima, sukobu ljevice i desnice koji se lomi upravo na leđima onih koje se pokroviteljski naziva malim ljudima. Svi Tollerovi dramski tekstovi bave se problemom rata na ontološkoj razini, odnosom pojedinca i mase, čovjeka unutar društva, no često se ističe da se upravo Hinkemann (originalno naslovljen Njemački Hinkemann) izdvaja iz njegova angažiranog opusa time što je riječ o drami u kojoj su najizraženije Tollerove sumnje o kapacitetima čak i socijalizma da oslobodi čovječanstvo od patnje, sumnje koje su proistekle iz demoralizirajućeg iskustva godina koje je Toller proveo u zatvoru.
U predstavi „Hinkemann“ igraju glumice i glumci polaznici Kazališne škole Dragon teatra za mlade i odrasle u Zadru. Među njima su i članovi ansambla Dragon teatra. Dakle jedna prava Dragonteatarska predstava. To je također vidno i u samoj dramatizaciji teksta. Likovi su doživjeli svoju adaptaciju i ekspresionizaciju. Lik Grete, Hinkemannove supruge je utrostučen, prema jednoj od reprezentativnijih ekspresionističkih konvencija. Osim zadovoljenja konvencije i igranja s dramskim elementima, glavni lik Hinkemann se na trenutke čini sporednim okružen konceptom mase u kojem se svako njegovo pitanje i misao čini kao paralelni univerzum sam za sebe.
Naslovnu ulogu nosi mladi talentirani glumac Leo Rogić glumac, dok je najatraktivniju rolu Majstora ceremonije kod Dragon teatra, Majstorice ceremonije ponijela izvrsna Ines Fantov,. Renato Pizek nijansira izrazito antipatičnog Paula Grosshahna, Hinkemannova nekadašnjeg prijatelja a sadašnjeg ljubavnika njegove žene te visokopozicioniranog profitera novopečene društvene situacije. Hinkemannove višestruko izmučene žene uvjerljivo igraju Karla Kresoja, Ines Fantov i Jelena Ostojić koja je u prvoj „umetnutoj“ sceni prikazuje ulogu bezimene junakinje iz prethodnog Tollerovog djela „Masa- Čovjek“ . Majku igra Senka Marković otkrivajući potresnu Hinkemannovu obiteljsku traumu podcrtavajući da oprost više nije dostupan kao opcija i da postoji jedini utabani put ispraznosti i ništavilu.
Dehistorizirani i nenametljivi i kostimi Mihaele Gregov sugeriraju funkcije ili pojedinačne karakteristike likova, dok većinu vremena djeluju gotovo nevidljivo, sugerirajući da se radnja može događati bilo kada i bilo gdje.
Dramatizaciju i režiju potpisuje voditeljica Dragon teatra Maja Šimić koja nam najavljuje igranje predstave Hinkemann u srijedu 27.11. 2024. u 18:30 u Igrišću u Žmanu na Dugom otoku u suradnji s udrugom za promicanje kreativnog i stvaralačkog života Igrišče Žman, podcrtavajući važnost razvoja kulture i podrške lokalnim snagama nezavisne kulture u Zadarskoj županiji.
„Zajedno smo ne samo jači, već i kvalitetniji. Pred nama je daljnji nastavak suradnje s fantastičnom ekipom Tunela Rat Cat iz Šibenika i s mladima iz udruge Igršće iz Žmana.“