Sinoć je u Kazalištu lutaka Zadar, poslije jedanaest dana i čak 20 različitih programa, zatvoren 3. Zadarski festival monodrame uz svečanu dodjelu nagrada prema odluci stručnog žirija i prema odabiru publike.
Stručni žiri ovogodišnjeg 3. Zadarskog festivala monodrame u sastavu: dr. sc. Mirna Sindičić Sabljo, red. prof. teatrologije kao predsjednica žirija i članovi žirija: akademska glumica Mirjana Đan, dr. sc. Bruno Ćurko, izv. prof. filozofije i dramski prvak HNK Zadar Alen Liverić, dodijelio je nagradu Zlatko Košta za najbolju predstavu u cjelini “Maskama” u izvedbi i režiji Dražena Šivaka te produkciji Dubrovačkih ljetnih igara i Umjetničke organizacije Grupa iz Zagreba.
“Riječ je o iznimnom umjetničkom pothvatu koji na jedinstven način, u formi izvedbenog predavanja, spaja povijest kazališne umjetnosti, kazališnu teoriju i glumačku virtuoznost. Izvođač tijekom predavanja publici prenosi znanje o maskama i njihovom mjestu u povijesti izvedbenih umjetnosti – od njenih prvih tragova u prapovijesnim špiljama, preko grčke tragedije i komedije, commedie dell’arte, pa sve do odjeka u djelima dramatičara poput Marina Držića, Williama Shakespearea, Molièrea i Miroslava Krleže. Na taj način postavlja okvir i za živu kazališnu igru, u kojoj publika svjedoči neprekidnim preobrazbama i aktualizacijama arhetipova. Šivakova izvedba pokazuje kako maska u kazalištu nije tek sredstvo prikrivanja, već način razotkrivanja istine o čovjeku, njegovim arhetipovima i društvenim ulogama. Spoj povijesti, igre i refleksije daje posebnu vrijednost ovoj monodrami. Predstava je prožeta duhovitošću, ironijom i autoironijom te istovremeno prenosi poruku o glumačkom pozivu – onu da tijelo, a ne samo glas i tekst, pokreće lik i oživljava masku. Na taj način Dražen Šivak bez imalo dociranja publici nudi uvide u srž glumačke profesije. Maske, na kojima je Šivak radio s dramaturzima Karlom Leko i Patrikom Gregurcem, slave glumačko umijeće te izvedbene umjetnosti te na izrazito uspješan način integriraju znanstveni, pedagoški u umjetnički diskurs.”
Stručni žiri ovogodišnjeg 3. Zadarskog festivala monodrame dodijelio je nagradu Luko Paljetak za najbolju mušku izvedbu Draženu Šivaku za nastup u predstavi “Maske” u režiji Dražena Šivaka te produkciji Dubrovačkih ljetnih igara i Umjetničke organizacije Grupa iz Zagreba.
“U ovoj predstavi Šivak pokazuje rijetko viđenu glumačku virtuoznost, koja se očituje u potpunom vladanju tehnikom i besprijekornim transformacijama iz lika u lik. Svaka figura koju utjelovljuje – od Pantalonea, Arlecchina, Tilla Eulenspiegela, Držićeva Pometa do Petrice Kerempuha dobiva vlastiti ritam, karakter i unutarnju logiku. U tome Šivak jednako snažno koristi glas, tijelo i gestu, gradeći likove iz njihove tjelesnosti i scenskog impulsa, a ne tek iz riječi. Šivakov scenski rad u Maskama stvara most između tradicije i suvremenosti: kroz prizmu ovih likova prepoznajemo današnje obrasce moći, slabosti, smijeha i otpora. Tako “Maske” postaju komentar sadašnjeg trenutka, a ne tek vježba u majstorstvu. Njegove transformacije pokazuju ono što filozofija kazališta često naglašavala kako gluma nije puko oponašanje, nego stvaranje mogućih oblika ljudskog postojanja. Šivakova izvedba pokazuje kako monodrama može biti bogata, razigrana i višeglasna – iako na sceni stoji samo jedan glumac, pred nama se otvara cijeli svijet. Zbog te izuzetne kombinacije tehničke vještine, dubine interpretacije i umjetničke snage, kojom povezuje kazališnu tradiciju s današnjim vremenom, stručni žiri dodjeljuje Draženu Šivaku nagradu za najbolju mušku izvedbu.”
Stručni žiri ovogodišnjeg 3. Zadarskog festivala monodrame dodijelio je nagradu Teodora Vigato za najbolju žensku izvedbu Ladi Bonacci za nastup u predstavi “Ostatak života” u režiji Lade Bonacci te produkciji Umjetničke organizacije Specijalni efekti iz Zagreba.
“U ovom autorskom projektu, koji se temelji na autobiografskom materijalu, Lada Bonacci pokazuje iznimnu umjetničku hrabrost progovarajući o osobnim, te ujedno univerzalnim, temama: krizi srednjih godina, neizbježnom suočavanju s vlastitim promašajima te upornom traganju za smislom i načinima prevladavanja tih izazova. Njezina izvedba izdvaja se snažnom iskrenošću, neposrednošću i dubokom komunikacijom s publikom, kojoj se obraća gotovo intimno, kao sugovornicima, a ne tek gledateljima. “Ostatak života” pokazuje kako se osobno iskustvo u kazalištu pretvara u zajednički prostor istine i katarze, ono što započinje kao intimna ispovijest, na sceni se oblikuje u univerzalno pitanje smisla i ljudske krhkosti. Lada Bonacci je na tragu ono što je Aristotel nazivao pročišćenjem (katarzom) kroz smijeh i suze. Publika može prepoznati vlastite sumnje i strahove, ali u isto vrijeme otkriti i oslobađajuću snagu umjetničkog izraza. Lada Bonacci u ovoj predstavi vješto koristi elemente stand-up komedije i klaunerije, što izvedbi daje slojevitost i ritam, istovremeno je čineći pristupačnom širokoj publici. Oslanjajući se na humor, ironiju i autoironiju, ona uspijeva otvoriti prostor za smijeh, ali i za ranjivost čim se stvara jedinstvena scenska energija. Izvedba Lade Bonacci u “Ostatku života” primjer je glumačke posvećenosti i umjetničke autentičnosti: ona se ogoljuje do krajnjih granica, ne skrivajući vlastite lomove, već ih pretvarajući u univerzalni scenski jezik. Upravo ta sposobnost da osobnu priču uzdigne na razinu zajedničkog iskustva i da publiku istovremeno nasmije, potrese i osnaži, razlog je zbog kojeg joj žiri dodjeljuje ovu nagradu.”
Najbolja predstava prema ocjeni publike je monodrama “Sjajne stvari” Duncana Macmillana u koautorstvu s Jonnyjem Donahoeom u režiji Matka Raguža i izvedbi Filipa Križana te produkciji Teatra EXIT iz Zagreba s prosječnom ocjenom 4,91.
Publika je preostale predstave ovako ocijenila, odnosno rangirala: 2. Kamo idemo, tata? (4,82), 3. Zločin i kazna (4,76), 4. Ko sam ja? (4,75), 5. Maske (4,67), 6. Priče iz Vukovara (4,59), 7. Jimmy Ćorak (4,53), 8. Nikome ni riječi (4,52), 9. Ostatak života (4,51), 10. Najnormalniji od svih dana (4,48), 11. Jama (4,35) i 12. This is my truth, tell me yours (4,15).
Poslije svečane dodjele nagrada, izvedena je nježna i dirljiva duodrama “Bilo bi šteta to ne obaviti danas” Ivora Martinića u režiji Ivora Martinića i maestralnoj izvedbi dvojice talentiranih mladih zagrebačkih glumaca, Bernarda Tomića i Pavla Vrkljana.
3. Zadarski festival monodrame i ove je godine bio posvećen cijenjenom zadarskom glumcu i lutkaru Zlatku Košti (1951.-2021.). Organizatori 3. Zadarskog festivala monodrame bili su: Drama plus i Kazalište lutaka Zadar. Umjetnički ravnatelj, ujedno i izbornik festivala bio je Vinko Radovčić, producenti su bili ravnateljica Kazališta lutaka Zadar Ivana Modrić i voditelj Drame plus Vinko Radovčić, dok je cijeli festival koordinirao Domagoj Lindinger.
Generalni pokrovitelji 3. Zadarskog festivala monodrame bili su: Grad Zadar, Ministarstvo kulture i medija RH te Zadarska županija, a sponzori festivala: Hotel Kolovare, cvjećarnica Mirta, Nasadi d.o.o. i restorani Kornat, Bruschetta, Pet bunara, The Botanist, Kapric, 4 kantuna i Mediterraneo.