Nered na tržištu taksi-prijevoza u Hrvatskoj sve je teže ignorirati. Liberalizacija iz 2018. godine trebala je građanima i turistima donijeti dostupniju i povoljniju uslugu, no umjesto toga sve se češće suočavamo s prijevarama, preplaćenim vožnjama i potpuno nekontroliranim cijenama – osobito tijekom turističke sezone.
Zabilježeni su i ekstremni slučajevi, poput vožnji od nekoliko kilometara koje su naplaćene stotinama eura. Vlada sada najavljuje izmjene zakona koje bi trebale donijeti red, donosi HRT.
1500 eura za kratku vožnju središtem Zagreba, 640 od splitske trajektne luke do mosta za Čiovo.
– Karta do Njemačke ne košta toliko avionom, a gdje taksi; kilometar i pol, rekla je Maša Boban, Đakovo.
Cijene koje prelaze svaku mjeru otvorile su pitanje regulacije taksi-prijevoza.
– Imamo podatak o 400 i nešto prijava na Državni inspektorat od prošle godine, od ove još nemamo podatke tako da su to samo oni koji su zabilježeni, toga ima puno više, kaže Željko Bandić, predsjednik Sekcije taksi-prijevoznika pri Hrvatskoj obrtničkoj komori.
Divljanju cijena Vlada je odlučila stati na kraj. Izmjenama Zakona o cestovnom prometu ograničit će maksimalnu cijenu vožnje.
– Moramo tu biti malo osjetljivi oko maksimalne ograničavanja cijene jer tu zapravo s jedne strane moramo štititi korisnike taksija da nema visokih cijena, a s druge strane ta cijena ne smije biti takva da nitko više ne želi voziti taksi, pojašnjava Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture.
Aktualni zakon na snazi je od 2018. Cilj mu je bio liberalizacija tržišta što je u početku donijelo niz pozitivnih promjena.
– Ona je približila taksi-uslugu širem krugu korisnika, ali ta deregulacija ima i negativan efekt znači da nema ograničene maksimalne cijene usluge i onda je tu prostor za ovakve prijevare, priča Marko Šoštarić, dekan Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu.
Posebno kada u automobile sjedaju stranci. No, preplaćene vožnje nisu rezervirane samo za njih.
– Mojoj su sestri iz Donje Lomnice, umjesto 30 eura, uzeli 100 eura, kaže Nikola.
Da tržište vapi za boljom kontrolom, poručuju i taksisti.
– Mi zastupamo i minimalnu cijenu isplativosti. Tražimo cjelovito rješenje problema, ne samo kozmetične promjene. Imamo situaciju da je zakon od 2018. promijenjen tri do četiri puta, pravilnik isto tako. Znači da je zakon jako loš, dodaje Bandić.
Uvođenje reda želi vidjeti i gradonačelnik Dubrovnika, pa među ostalim predlaže uvođenje kartice vozača i vozila te obvezan upis u registar taksi prijevoznika. Nužno je to, kaže, i za domaće i za strance.
– Jer kakav je njihov osjećaj kada znaju i mogu čitati da su gotovo svakodnevno ljudi prevareni, koristeći usluge auto taksi prijevoza i da ih voze vozila koja zapravo uopće nisu registrirana za to, a imaju taksi znak, govori Mato Franković, dubrovački gradonačelnik.
Taksi vozila ubuduće bi trebala imati posebne registarske oznake, a pravila će se mijenjati i za takozvane agregatore.
– To moramo vidjeti s Poreznom upravom, to je šire pitanje i s Ministarstvom unutarnjih poslova, Ministarstvom financija, kako doskočiti tome da se ne osnivaju te silne tvrtke koje se onda gase nakon što imaju određene dugove, zaključuje Butković.
A dok novi zakon ne ugleda svjetlo dana – prometni inspektori pojačat će kontrole na terenu.
Državni tajnik Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, gostujući u emisiji Dobro jutro, Hrvatska, odgovorio je na pitanje kada bi trebala početi primjena izmjene zakona iz 2018.:
– Na temelju ovih nemilih primjera, koji su ipak izuzeci, zaključilo se da je potrebno napraviti modifikaciju u postojećim zakonskim okvirima. Odmah nakon sezone krenut ćemo u dijalog i s korisnicima i s davateljima usluga i naći pravu mjeru kako se ovakve situacije ne bi događale, rekao je Tomislav Mihotić, državni tajnik Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
– I taksisti moraju imati opravdanje za svoj rad. Taksi je postao dostupniji svim građanima, posebice mladim ljudima koji ga sada u večernjim satima puno više koriste nego što su ga koristili prije, dodaje Mihotić.
Objasnio je i kako istaknute cijene na taksijima označavaju kolika maksimalna cijena može biti kada taksisti koriste taksimetar.
Dodao je i kako svi taksimetri moraju biti baždareni, dok cijena taksi-usluge mora biti onolika kolika je napisana na vozilu i ne smije biti naplaćena više od toga, zaključio je Mihotić.
Hrvatska obrtnička komora zatražila je nadležno ministarstvo da uključi predstavnike Sekcije taksi prijevoza HOK-a u proces izrade izmjena i dopuna Zakona o prijevozu u cestovnom prometu te je ponovila svoje već upućene prijedloge za unapređenje istog. Tako je istaknula tri ključna prijedloga Sekcije kao nužnih izmjena Zakona o prijevozu u cestovnom prometu.
Predlaže se da se dozvola za obavljanje taksi prijevoza izdaje za jedno vozilo i za jednu registarsku oznaku te da se vrati obveza posjedovanja izvoda iz licencije, s obzirom da je postojeće rješenje kojim taksi prijevoznik u vozilu mora imati samo presliku dozvole te sam voditi bazu vozila s kojima obavlja taksi prijevoz u stvarnosti podložno raznim manipulacijama. U Sekciji smatraju kako bi se velik dio problema riješio ponovnim propisivanjem obveze posjedovanja izvoda iz licencije, koja bi zamijenila presliku dozvole.
Zalažu se i za uvođenje tipizirane registarske oznake za autotaksi vozila, zahvaljujući kojoj bi korisnici taksi usluga u svakome trenutku znali da ih vozi taksi prijevoznik koji je licenciran za obavljanje autotaksi prijevoza putnika. Propisivanje maksimalne cijene autotaksi usluge po kilometru također je jedan od ključnih prijedloga čijim će se usvajanjem izbjeći situacije naplaćivanja nerealnih cijena usluga, a koje su omogućene odredbama da svaki taksi prijevoznik sam određuje cjenik autotaksi usluga, stoji u HOK-ovom priopćenju.
Osim navedenoga, trebalo bi razmotriti zakonsku regulaciju moguće pojave dampinških cijena, odnosno stvaranja nelojalne konkurencije. Na inicijativu HOK-a održan je hitan sastanak na ovu temu jer čak 90 % članova HOK-a obavlja taksi usluge koristeći elektroničku aplikaciju kao taksimetar.
Iz Ministarstva je obrazloženo kako su svjesni situacije s terena, ali i naglasili kako je intencija da korisniku unaprijed i to prije ulaska u vozilo moraju biti poznati cijena i planirana ruta putovanja, čime se štiti korisnik usluga. Na sastanku je postignuto kompromisno rješenje prema kojem je zakonodavac omogućio nastavak korištenja elektroničke aplikacije kao taksimetra uz uvjet isticanja najviše tarife i najviše cijene usporedive vožnje od 5 kilometara i 15 minuta.
– Smatramo kako trebamo nastaviti s dobrom praksom te da najavljene izmjene Zakona također moraju biti napravljene u suglasju sa strukom, ali i predstavljati cjelovito rješenje za uređenje taksi djelatnosti s jasno propisanim smjernicama za sve dionike koji sudjeluju u ovom tipu prijevoza putnika, zaključuje Dalibor Kratohvil, predsjednik HOK-a.