Sredinom prošlog tjedna u Vodicama je došlo do prometne nesreće u kojoj je maloljetni vozač električnog romobila teško ozlijeđen. Prevozio je na njemu 18-godišnjaka. Nepropisno, jer takav prijevoz dviju osoba Zakon o sigurnosti na cestama strogo brani. Pred kružnim tokom izgubili su nadzor i pali na kolnik. Iako su obojica imala kacige, maloljetnik je teško ozlijeđen, a protiv njega je podnesen optužni prijedlog jer je izazvao nesreću. Sukus je ovo prošlotjene objave Policijske uprave šibensko-kninske.
Takvi izvještaji, konstatirat će mnogi, postali su sve češći u posljednjih godinu dana. Potvrđuju to i brojke – za čak 285 posto, naveli su ljetos liječnici Klinike za dječje bolesti u Zagrebu, porastao je broj hospitalizacija djece zbog pada s električnog romobila. Drastično je povećano i trajanje hospitalizacije i broj djece kod kojih je u ovim nesrećama došlo do teških ozljeda mozga. U Hrvatskoj, treba podsjetiti, električnim romobilima mogu upravljati mlađi od 14 godina, međutim organizirane edukacije uglavnom ovise volji lokalnih jedinica.
Potresno iskustvo ima i Monika Perković, majka dječaka koji je stradao nakon što su se u njega zaletjeli maloljetnici koji su se također zajedno prevozili na romobilu.
– Nedavno su dva maloljetna djeteta, oba bez ikakve zaštitne opreme, vozila jedan romobil zajedno. Zabili su se u mog sina s leđa, a zbog velike brzine i nepripremljenosti nisu uspjeli reagirati na vrijeme. Moj sin je zadobio dvostruki prijelom ključne kosti, oštećenje nadlaktice, ogrebotine po cijelim leđima, rane po koljenima i ogrebotine po cijelom tijelu, navodi Perković za srednja.hr.
To joj je bio poticaj da pokrene peticiju kojom traži zabranu vožnje romobila djeci do 18 i sigurnosna pravila za odrasle, a koju je moguće potpisati ovdje. U trenutku pisanja članka, to je već učinilo oko 1.700 građana.
– Djeca nemaju refleksna iskustva niti sposobnost pravilnog reagiranja u prometu; vožnju doživljavaju kao igru. Nerijetko se na jednom romobilu voze dvije ili više osoba, romobile sami otključavaju kako bi postigli veću brzinu, koriste prometne trake kao svoje igralište, utrkuju se do znakova koji mjere brzinu, improviziraju sjedala poput taburea i spuštaju se nizbrdicom. Voze svuda, izlijeću iz svih pravaca, često se nalaze ispred automobila i među pješacima, uopće ne provjeravaju kuda idu. Sve to stvara ozbiljne opasnosti za njih same i sve sudionike u prometu, smatra Perković.
Neki gradovi, poput Bjelovara, zabranili su korištenje električnih romobila oko škola. Perković smatra da lokalne zabrane mogu pomoći, međutim – nisu dovoljne.
– Djeca su izložena opasnostima u cijelim ulicama i naseljima. Ljudi više ne mogu mirno hodati ulicama, ne mogu izaći sa svojom djecom niti ih pustiti same jer se boje mogućih sudara. Statistike i komentari građana potvrđuju da nesreće neće prestati dok djeca mlađa od 18 godina voze električne romobile. Građani svakodnevno svjedoče situacijama u kojima djeca ne znaju prilagoditi brzinu, ne gledaju kuda idu i voze se opasno, što dovodi do sudara i ozbiljnih nesreća. Često se događa da nalete na pješake, uključujući starije osobe. Ova iskustva građana potvrđuju hitnost zabrane vožnje romobila za maloljetnike, smatra Perković.
Inače, Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih od 2016. godine, u suradnji s Ministarstvom unutarnjih poslova, Hrvatskim autoklubom (HAK) i agencijama za obrazovanje, provodi ‘Program osposobljavanja za upravljanje biciklom’. On je namijenjen učenicima petih razreda osnovne škole. Taj program, rekao nam je nedavno profesor Prometnog fakulteta, predstavlja kvalitetan temelj za uvođenje edukacije o upravljanju romobilima. Neki od roditelja koji su komentirali peticiju smatraju da zabrane neće poboljšati situaciju, nego je potrebno educirati djecu. I Perković se slaže da je neka vrsta edukacije nužna, ali to ne mijenja njen stav da bi upravljanje električnim romobilima trebalo biti zabranjeno maloljetnicima.
– Edukacija je važna i nužno je da se djeca prije 18. godine pripreme na sigurnu vožnju električnih romobila. Ipak, vožnja prije 18 godina je izrazito opasna i mora biti zabranjena, jer djeca ne mogu procijeniti brzinu i opasnost. Peticija koju sam pokrenula već ima preko 1.700 potpisa u vrlo kratkom roku, što jasno pokazuje da javnost prepoznaje opasnost i da djeca do 18 godina ne smiju koristiti električne romobile, zaključuje Perković.