Zamjena ljetnih guma zimskima u ovo doba godine redovna je praksa za većinu vozača, no ovoga puta mnogi s nelagodom primjećuju rast cijena. U zagrebačkom prodajno-servisnom centru Željko Kokorić među prvima je došao na izmjenu i kaže da je razlika u odnosu na prošlu godinu osjetna, procjenjuje oko 30 posto.
Prema podacima trgovaca, gume su u odnosu na lani poskupjele između pet i deset posto, no ako se usporedi s 2020. godinom, cijene su skočile i do 65 posto. Dok je tada komplet stajao od 400 do 500 eura, danas se kreće između 650 i 800 eura.
Uskoro bi moglo uslijediti i novo poskupljenje – zbog ekologije. Europska unija priprema uredbu kojom će se zabraniti prodaja proizvoda povezanih s krčenjem prašuma, a time i kaučuka iz ilegalno posječenih šuma u Aziji. Voditelj odjela nabave u jednoj od najvećih distributerskih kuća guma Damir Hrnčić pojašnjava da će proizvođači morati dokazivati porijeklo kaučuka i imati certificirane dobavljače.
Prirodni kaučuk zasad je nezamjenjiv materijal jer pruža elastičnost, trajnost i prianjanje koje alternative nisu uspjele dosegnuti, objašnjava Kristijan Tićak, glavni urednik magazina “Auto, motor i sport”. No, industrija ipak traži rješenja – od eksperimentalne proizvodnje guma od ruskog maslačka, pa sve do umjetne inteligencije kojom proizvođači poput Bridgestonea pokušavaju pronaći nove, otpornije i ekološki prihvatljivije kombinacije materijala.
Unatoč inovacijama, stručnjaci upozoravaju da sigurnost mora ostati prioritet. Tićak naglašava da alternativne sirovine još uvijek ne mogu parirati tradicionalnom kaučuku, a jeftine kineske gume koje preplavljuju tržište često imaju problema s trajnošću i prianjanjem.
Hrnčić za RTL dodaje kako univerzalne gume mogu biti rješenje za vozače koji malo voze i ostaju u gradu, dok je za one koji prelaze veće udaljenosti ipak bolja kombinacija zimskih i ljetnih guma.
Iako će cijene nastaviti rasti, dio vozača spreman je platiti više ako time pridonosi očuvanju okoliša. Kokorić ističe da mu je važno znati kako gume dolaze iz provjerenih izvora i da na taj način barem malim dijelom sudjeluje u nečemu što čini dobro za planet.