Na društvenim mrežama, točnije u popularnoj Facebook grupi “Silba u ❤️”, rasplamsala se rasprava oko redovne brodske linije Zadar – Silba – Zadar koja plovi nedjeljom tijekom ljetnih mjeseci.
Sve je započelo objavom jedne otočanke koja je pozvala na razmišljanje o koristi i šteti koju ta linija donosi otoku.
“Koliko god je nama iz Zadra ta linija pogodna za jednodnevni izlet u Silbu, ima li ona smisla u srpnju i kolovozu? Čini mi se da izletnici otoku ne pridonose, a stvaraju gužvu, onečišćenje i zauzimaju mjesta na brodu zbog čega stalni gosti i vikendaši nedjeljom ne mogu doći na otok ili se vratiti u Zadar”, navela je autorica objave i time otvorila lavinu komentara.
Podijeljena mišljenja
Neki su jasno stali u obranu linije ističući kako ona ima važnu funkciju za lokalno stanovništvo i privremene žitelje.
“Nama je ta linija spas. Nedjeljom je najmanja gužva u prometu i mnogi otočani se tada vraćaju na Silbu. Ukidanje bi nam otežalo život”, smatra jedna korisnica.
Drugi pak tvrde da redovita nedjeljna linija u srcu sezone donosi više štete nego koristi.
“Izletnici dođu, napune plažu Šotorišće, ostave smeće i odu. Ne troše gotovo ništa na otoku, a stvaraju pritisak na ionako skromnu infrastrukturu”, navodi jedna stalna ljetna gošća.
Jedan komentator smatra da bi rješenje bilo u potpunom preustroju pomorskog prometa: “Treba izbaciti katamarane i vratiti klasične brodove. Oni mogu prevesti više ljudi i prtljage, a i bolji su za komunikaciju između otoka i kopna.”
Spor oko izletnika
Posebna kritika u raspravi usmjerena je na organizirane jednodnevne izletnike koji brodovima dolaze na Silbu između 10 i 17 sati. Tvrdi se da je upravo ta skupina najčešće odgovorna za prekomjerno korištenje plaža i zagađenje okoliša.
“To je idealno vrijeme za pokupiti impetigo. Gomila ljudi, velika vlaga, bez ikakve infrastrukture. A koristi nema”, istaknula je jedna korisnica.
No bilo je i onih koji upozoravaju na opasnost isključivosti.
“Silba nije ničije privatno vlasništvo. Ako ćemo zabranjivati dolazak jer netko ne ostavlja dovoljno novca, onda idemo ukidati i pristup nacionalnim parkovima. Sloboda kretanja je ustavna kategorija”, poručio je jedan sudionik rasprave.
Pozivi na sustavno rješenje
U raspravi su se čuli i prijedlozi za moguće kompromise. Neki predlažu uvođenje komunalnog redara koji bi tijekom sezone kontrolirao ponašanje izletnika i kažnjavao nepridržavanje pravila, dok drugi sugeriraju uvođenje dodatne linije kako bi se smanjila prenapučenost postojeće.
“Zašto ne bismo imali još jednu liniju u srpnju i kolovozu? Ako je potražnja tolika, neka se poveća kapacitet”, stoji u jednom komentaru.
“Na Silbi nema javnih WC-a, nema kabina za presvlačenje, plaže su neuređene, a grad Zadar kao osnivač komunalnih službi mora učiniti više da se otok pripremi za toliki broj ljudi.”, upozorila je jedna od članova grupe na ozbiljne nedostatke u tamošnjoj infrastrukturi.
Zaključno – linija ili ne?
Rasprava o nedjeljnoj brodskoj liniji pokazala je duboku podijeljenost među otočanima, vikendašima i gostima Silbe.
Dok jedni smatraju da bi ukidanje te linije popravilo kvalitetu života i očuvalo okoliš, drugi je vide kao neophodnu poveznicu s kopnom.
Pitanje ostaje otvoreno: kako izbalansirati pravo na pristup otoku, ekološku održivost i potrebe lokalne zajednice, a da se pritom ne stvori dodatni jaz među onima koji Silbu vole – ali iz različitih perspektiva.