Rasprava o sigurnosti u sustavu sanitetskog prijevoza u Zadarskoj županiji dodatno se rasplamsala nakon što je na društvenim mrežama objavljena fotografija vozila Zavoda za hitnu medicinu koje je usred dana stalo uz cestu zbog – raspadnute gume. Prema tvrdnjama kolega s terena, riječ je o takozvanoj protektiranoj gumi koja se u vožnji doslovno raspala.
Situacija se brzo proširila među djelatnicima i građanima, potaknuvši burne komentare, ali i podsjetila na službeni dopis Sindikata Zajedno iz svibnja ove godine, u kojem se upravo ravnateljicu zadarskog ZZHM-a, Ivanu Šimić, upozorilo na niz mogućih kršenja zakonskih propisa i ugroza za pacijente i vozače.
Sindikat: „Vozači prevoze bez pratnje, u stalnoj pripravnosti, ugroženi su i pacijenti i sudionici u prometu“
U dopisu od 5. svibnja 2025., koji potpisuje predsjednik Sindikata Zajedno Krunoslav Kušec, izravno se navodi da u ZZHM Zadarske županije vozači obavljaju sanitetske prijevoze bez medicinske pratnje, što predstavlja ozbiljno kršenje propisa i ugrožava sigurnost pacijenata.
„Najžalosnija je činjenica da vozači vrše transport pacijenata bez medicinske pratnje – u što sam se i osobno uvjerio – time se direktno ugrožava sam život pacijenta“, stoji u dopisu.
Također se navodi kako svega četvrtina djelatnika radi u pripravnosti, i to gotovo uvijek isti ljudi koji su prisiljeni biti dostupni odmah nakon završetka redovnog radnog vremena. „Takav način rada ugrožava djelatnike/vozače sanitetskog prijevoza, pacijente kao i ostale sudionike u prometu.“
Sindikat je najavio da će – u slučaju ogluhe – o svemu obavijestiti Ministarstvo zdravstva i hrvatsku javnost, upozorivši da nastavak ovakve prakse može biti poguban za sve uključene.
Odgovor ravnateljice: „Sve je po pravilniku“
Na ovaj dopis, ravnateljica ZZHM Zadarske županije Ivana Šimić 20. svibnja odgovorila je kratko i formalno, tvrdeći kako Zavod „radi u skladu s Pravilnikom o organizaciji i načinu obavljanja hitne medicinske pomoći i sanitetskog prijevoza (NN 64/2024)“.
„Svi sanitetski prijevozi se planiraju uz stručnu procjenu i odgovornost kako bi se izbjegle bilo kakve ugroze“, navodi se u odgovoru, uz dodatak da se služba „organizira na najbolji mogući način kako bi pacijenti pravovremeno dobili potrebnu uslugu prijevoza.“
Evidentno je kako njen odgovor nije konkretno komentirao navode o vožnji bez medicinske pratnje ni o prisilnoj pripravnosti.
Ministarstvo zdravstva zatražilo očitovanje – danima prije incidenta s gumom
Zanimljivo je da je Ministarstvo zdravstva još 30. travnja, dakle pet dana prije sindikalnog dopisa ravnateljici, već zaprimilo prijavu od Sindikata Zajedno.
Ministarstvo je Hrvatskom zavodu za hitnu medicinu službeno proslijedilo prijavu, tražeći da se utvrdi stvarno stanje te izravno odgovori sindikatu i obavijesti Ministarstvo.
No, tek nekoliko tjedana kasnije, uslijedio je incident s raspadnutom gumom, koji je dodatno pojačao sumnje u stvarno stanje voznog parka.
Reakcije s terena: „Svi znamo da vozimo krševe, ali tko će riskirati otkaz?“
Na društvenim mrežama, ispod objave o raspadnutoj gumi, razvila se žustra rasprava među vozačima i građanima.
Mnogi su potvrdili da su vozila dotrajala, da se gume često „krpaju“, a protektirane gume, koje su dopuštene samo u određenim slučajevima, koriste se i na vozilima koja prevoze bolesnike.
Dio djelatnika tvrdi da, unatoč svemu, nemaju izbora – potpisuju primopredaje i sjedaju u vozila jer se boje za egzistenciju. „Imaš ženu, djecu, kredit – nije lako reći ‘neću voziti’,“ napisao je jedan komentator.
Drugi su odgovorili kako je profesionalna odgovornost ipak iznad straha i da je svatko tko zna za neispravno vozilo, a u njega sjeda, također suodgovoran.
Sustav pod povećalom, ali bez konkretnih promjena
Dok se nadležni pozivaju na pravilnike, a sindikati i radnici na terenu upozoravaju na stvarne rizike, pitanje ostaje: tko je odgovoran ako se dogodi nesreća?
U ovom trenutku nitko ne poriče da problem postoji. No bez jasnih, odlučnih poteza, promjena pravilnika i kontrole provedbe, sve ostaje na međusobnom optuživanju – do sljedećeg incidenta. A zadarski ZHMZZ imao ih je poveći broj u posljednjim godinama, i to ne samo s ovom ravnateljicom.