Saša Suljanović, vlasnik tvrtke Transfer Me, koja je ovih dana dosta prozivana u medijima od strane taksista, otvoreno nam je komentirao današnji prosvjed taksista i sve ono za što se njegova i njegovu tvrtku proziva.
– Volio bih napomenuti da je to riječ ne o većini nego o djelomičnoj skupini taksista u manjem broju. To je jedna udruga koja bilježi dvadesetak članova koja je u ovom trenutku probala organizirati prosvjed. Simpatično je reći, moja firma ima 50 zaposlenih, a ako udruga ima 20 članova, firma ima 50 zaposlenih, diskutabilno je je li to većina taksista u ovom gradu, kazao je na početku razgovora.
Njegova tvrtka zapošljava strane radnike koji rade kao taksi vozači, a o čemu se danas i govorilo na prosvjedu taksista. Suljanović, pak, kaže kako su svi njegovi strani radnici provjereni i to na nekoliko strana.
– U ovom trenutku imao 42 strana radnika. Da bi došli do tih stranih radnika, angažirali smo agenciju. Već prošle godine u devetom mjesecu krenula je selekcija stranih radnika iz vana. Agencija u Hrvatskoj koja ih je dovela je tražila, naravno, provjere tih radnika. Dobivali smo videa predstavljanja na engleskom jeziku gdje su strani radnici pokazali znanje engleskog jezika, gdje su pokazivali, između ostalog, vještinu vožnje kako bi se prezentirali kako bi dobili priliku da dođu ovdje. Znači, tu je bila agencija koja je u tom trenu provjeravala sve skupa. Svi strani radnici u našoj firmi su dovedeni s radnom dozvolom za taksi vozača. Ni jedan naš radnik nije doveden s nekim drugim zanimanjem i da bi se njegova radna dozvola mijenjala.
Od prvog trena u Hrvatsku dolaze kao taksi vozači. To je bitno napomenuti, kad vi vadite radnu dozvolu za taksi vozača, tada je MUP nadležno tijelo. Prije nego li vam izda radnu dozvolu, mora provjeriti dokumente od osobe koja dolazi. To znači da su u tom trenu svi strani radnici morali uz sve svoje dokumente priložiti i valjanu vozačku dozvolu. U slučaju Nepala, konkretno, sve njihove vozačke dozvole su javno vidljive. Oni imaju stranicu koja je službena, vi bi sad mogli uzeti jednu od njihovih vozačkih dozvola, upisati broj i vidjeti ima li taj čovjek vozačku dozvolu, kao i naš MUP. Vidjeli bi u tom trenu i njegovu sliku i vozačku dozvolu za koje je kategorije vozila položio, apsolutno je sve javno. To je, između ostalog, MUP morao provjeriti prije nego što je izdao radnu dozvolu, pojasnio je Suljanović.
Komentirao je navode kako ti ljudi koji rade kod njih nisu provjeravani te da imaju kriminalni dosje.
– To su sve laži. Čovjek da bi dobio vizu, njega provjerava njegova država, provjerava ga naša država. Čim je uspio doći u Hrvatsku, on je provjeren i sa strane naše države i sa strane države koja izdaje tu vizu. Druga stvar, kad dođe u Hrvatsku dobiva automatski OIB. Potom se OIB-om automatski vodi potvrda o nekažnjavanju u Hrvatskoj, Uber i Bolt traže svakih šest mjeseci novu potvrdu da priložimo tako da su to neke stvari koje idu jednostavno laž do laži, demantira naš sugovornik.
Osim toga, kaže kako nakon što se Udruga taksista “obrušila” na njih, pozvali su im sve inspektore, iako je njegova tvrtka već prošla više inspekcija.
– Prošli smo u zadnji dva, tri tjedna, dvije kontrole od strane MUP gdje su se provjeravali kompletni papiri, svi strani radnici su u istom trenu morali doći na provjeru sa svim svojim dokumentima gdje se prekontrolirala i ispravnost dokumenata, vozačke dozvole. Ni jedan od tih koji je bio provjeravan nije iz ni jednog razloga isključen, odgovara Suljanović.
Ono s čim se slaže jest reguliranje maksimalne cijene taksi usluge.
– To bi bilo dobro iz razloga samog primjera naplate koji se godinama proteže, baš taksista ne aplikacijskih djelatnosti, nego taksista koji naplaćuju 100 eura taksistima od plana grada do zračne luke i to je negativna slika koja se javlja za cijeli grad. A minimalnu cijenu, da budemo realni, od kad je došao Uber i Bolt to je cijena koja je pomakla, kompletno taksi tržište se promijenilo. Taksi je postao dostupan studentima, starijim ljudima koji idu do bolnice. Čovjek koji živi do mirovine ne može platiti 15 eura od Jadrolinije do bolnice na pregled, ali može platiti četiri eura Ubera i Bolta.
Suljanović oštro opovrgava i navode kako se ti strani radnici zapravo eksploatiraju.
– Smatram da je to laž. Budimo realni, ljudi koji dođu iz vana raditi nisu jeftini radnici. Baš suprotno, vi čovjeku morate organizirati smještaj, dati novac za hranu i pustiti plaću. U nazad godina koje radim za sebe, nisam imao naše ljude koji su htjeli raditi, iz tog razloga smo krenuli s potrebom za stranim radnicima, kaže i dodaje kako jednostavno nije mogao pronaći dovoljan broj domaćih ljudi za rad.
– Ako je zimski period sa smanjenim prometom, ta prosječna plaća će biti 800 do 900 eura, a plaća koja će biti u sezonskom periodu sigurno će ići na više, pretpostavljam u ovom trenu do 1.200, 1.300 eura. I imaju smještaj koji im osigurava firma, kazao je.
Kad se govori i o sigurnosti u prometu, odnosno prometnim prekršajima stranih radnika, Suljanović kaže:
– Demantirao bih neke natpise koje sam vidio iz razloga što morate gledati koliki broj kilometara prijeđe taj vozač i koliko realno se stvarno dogodi nesreća. Stvar je da javnost vidi da je nesreću izazvao čovjek iz Nepala, automatski je to interesantno svima i izađe jako puno članaka o tome. Konkretno, reći ću za naš primjer, broj vozača koji je trenutno na cesti, mogao bih reći da prođemo mjesečno otprilike stotinjak tisuća kilometara, možda i 200. Ljudi koji su trenutno zaposleni kod mene u nazad tri mjeseca prošli smo oko pola milijuna kilometara s jednom manjom nezgodom i materijalnom štetom od par sto eura.