Elektronske etikete (ESL) postaju uobičajene na policama mnogih supermarketa u inozemstvu, ali s njihovom popularnošću raste i bojazan od zloupotrebe.
Dok lideri u industriji i dalje zagovaraju korisnost elektronskih cijena na policama, vladini službenici i mediji ističu upozorenja o tome kako ova tehnologija može postati štetna, prenosi Fast Company.
Elektronska etiketa na polici je digitalna verzija cjenika koji se nalazi u trgovinama. Za kompanije, ove etikete su korisne jer smanjuju potrebu za ručnim ažuriranjem cijena, mogu im pomoći da prate zalihe, a neke trgovine koriste ove etikete i za prikazivanje barkodova sa korisnim informacijama, poput nutritivnih vrijednosti.
Mediji su, ipak, zabrinuti da bi supermarketi mogli početi koristiti ESL za dinamičko određivanje cijena, pri čemu se cijene prilagođavaju ovisno o dobu dana, potražnji ili drugim faktorima.
Druga briga je da bi mogle početi koristiti prepoznavanje lica kao dio oglašavanja.
Kupci nisu znali da takva tehnologija postoji
Zastupnica u američkom kongresu Rashida Tlaib je na platformi X objavila pismo upućeno Rodneyu McMullenu, generalnom direktoru kompanije Kroger. U pismu je izrazila zabrinutost zbog Krogerovih elektronskih etiketa na policama (ESL), kao i navodnih planova ove kompanije da koristi tehnologiju prepoznavanja lica na digitalnim ekranima – oba alata, napisala je, mogu biti “zloupotrebljena u cilju ostvarivanja profita.”
Tlaib nije prva američka dužnosnica koja je izrazila bojazan u vezi sa Krogerovom ESL tehnologijom. Još u kolovozu, senatori Elizabeth Warren i Robert Casey su pisali McMullenu, navodeći da su “zabrinuti štite li Kroger i Microsoft adekvatno podatke potrošača”.
Oba pisma su izazvala zabrinutost – i prilično iznenađenje – kod korisnika platforme X, od kojih su mnogi priznali da nisu znali da takva tehnologija postoji u trgovinama, iako se u pojedinima koristi već pet godina.
Sladoled skuplji kad je vreo dan
Prvo pitanje na koje su ukazali političari je da bi trgovine mogle početi koristiti ESL za dinamičko ili promjenjivo određivanje cijena. To podrazumijeva ideju da bi, kako bi ostvarile veći profit, trgovine mogle početi da prilagođavati cijene ovisno o dobu dana, potražnji ili drugim faktorima – poput Uberovog modela cijena.
– Na primjer, trgovine bi mogle koristiti ovu tehnologiju da podignu cijenu puretine u danima pred Dan zahvalnosti, ili cijenu sladoleda tijekom vrućeg dana, što bi zrokovalo neočekivano povećanje cijena s kojim bi se kupci suočili kada dođu u trgovinu i shvate da si ne mogu priuštiti namirnice koje su prvobitno planirali – napisali su u svom pismu kompaniji Kroger, Warren i Casey.
Kroger i Walmart tvrde da neće koristiti ESL-ove za dinamičko određivanje cijena, već će ovu tehnologiju koristiti da ponude kupcima veće popuste na artikle poput robe u završnom sniženju.
Druga bojazan odnosi se na korištenje alata za prepoznavanje lica koji, kako je napisala Tlaib u svom pismu kompaniji Kroger, “imaju potencijal narušiti privatnost kupaca i uvesti cjenovnu diskriminaciju.”
Kao glavni dokaz za ideju da Kroger planira da koristi prepoznavanje lica i “koristiti podatke kupaca za izradu personaliziranih profila svakog kupca” naveden je članak Fast Company iz 2019. godine u kom je pisano da je Kroger testirao novu tehnologiju u jednoj od svojih trgovina, nazvanu “Enhanced Display for Grocery Environment” (EDGE).
Te godine, Kroger je priopćio da se udružuje sa Microsoftom kako bi implementirao tehnologiju prepoznavanja lica pokretanu umjetnom inteligencijom na nekim od svojih digitalnih ekrana.
– EDGE polica će omogućiti Krogeru da generira nove prihode prodajom digitalnog reklamnog prostora proizvođačima robe široke potrošnje. Korištenjem video analitike, personalizirane ponude i oglasi mogu biti prikazani na osnovu demografskih podataka kupaca – objavile su kompanije.
Ideja je bila da se koriste podaci o spolu i godinama za prikazivanje personaliziranih oglasa ili kupona.
Međutim, prema izjavi glasnogovornika kompanije Kroger, EDGE pilot projekat u jednoj trgovini, opisan u tom izvještaju iz 2019. godine, brzo je obustavljen i Kroger više ne koristi EDGE tehnologiju u svojim trgovinama. Glasnogovornik je dodao da Kroger ne koristi i nikada nije koristio prepoznavanje lica u svojim trgovinama – niti su svjesni bilo kakvih planova da to učine u budućnosti, prenosi Poslovni dnevnik.