Za novog direktora Turističke zajednice Zadarske županije nedavno je izabran Hrvoje Anić, osoba koja dolazi iz turističke branše obzirom da je dugo godina bio dio hotelskog biznisa.
Anić je rođen 1976. godine u Zadru, a diplomirao je u Dubrovniku na Fakultetu za turizam i vanjsku trgovinu te ima više od 20 godina radnog staža na rukovodećim poslovima u turizmu. Profesionalnu karijeru započeo je u Crikvenici u hotelu Mediteran kao direktor hotela. Uslijedio je rad u hotelu Pinija u Petrčanima, također na mjestu direktora hotela te u hotelu Maškovića Han u Vrani.
Naravno da su, stoga, i očekivanja od novog direktora drukčija, a što će to značiti za turizam Zadarske županije, pokazat će vrijeme.
Na samom početku razgovora, htjela bih da iskomentiramo činjenicu da se turizam sveo upravo na brojke, odnosno bilježenje svakog pojedinog stranog gosta. No, brojke nisu ono što čini turizam i turističku sezonu uspješnom?
– U svjetlu održivosti kojoj težimo, može se ukratko reći kako je sezona uspješna ukoliko su u destinaciji boravili zadovoljni gosti, ali da su jednako tako zadovoljni i lokalni stanovnici. Svakako brojke nisu ono što čini turizam i turističku sezonu uspješnom, no to je najjednostavniji, ali i prilično učinkovit način mjerenja uspješnosti. Naravno da i svaki pojedini subjekt u turizmu vodi računa o popunjenosti, broju gostiju, ostvarenim noćenjima itd., a u konačnici u brojkama se izražava i zarada. Turizam je, dakako, puno više od brojki, to je jedna od najdinamičnijih i jako složenih pojava novog doba.
Kao direktor Turističke zajednice Zadarske županije, smatrate li da imamo dovoljno smještajnih kapaciteta ili nam ih još nedostaje? Kakvog tipa smještaja nam nedostaje?
– Zadarskoj županiji, kao i većini hrvatskih destinacija, prvenstveno nedostaje hotelski smještaj, a osobito onaj najviše kategorije. Poznato je da su hoteli generatori turističkog razvoja svakog područja, a posebice su značajni za razvoj cjelogodišnjeg turizma kojem težimo i kojeg želimo razvijati. Vjerujemo da će novi hoteli, svjetskih hotelskih kompanija, čije otvorenje očekujemo u 2025. svakako utjecati na bolju pozicioniranost naše regije i jačanje cjelogodišnjeg turizma. Naime, dolazak snažnih globalnih brendova iskorak je koji destinaciji podiže vrijednost i zasigurno ohrabruje buduće poslovne investicije u Zadarskoj županiji.
Hoće li ovaj novi zakon dodatno smanjiti broj smještajnih kapaciteta?
– Novi je Zakon o turizmu odredio izradu planova upravljanja kojim će svaki grad ili općina moći definirati i vrlo jasno profilirati svoju destinaciju. Tako će biti u mogućnosti upravljati strukturom i brojem smještajnih kapaciteta odnosno, ako smatraju da je potrebno i ukoliko izračun prihvatnih kapaciteta pokaže da je to nužno, i ograničiti izdavanje rješenja za pojedinu vrstu smještajnih odnosno ugostiteljskih objekata. To će se moći napraviti čak i u nekoj mikrolokaciji, samo primjerice u jednoj četvrti ili ulici.
U jednom trenutku, a to se i vi morate složiti, dogodio se pravi “bum” apartmana i takvih smještajnih jedinica. Kad se zapravo to trebalo staviti pod kontrolu? Nije li sad ipak malo prekasno za to?
– Kada komentiramo prošla vremena, moramo ih staviti u kontekst vremena. Svi mi koji smo duže godina poslom vezani za turizam priželjkivali smo rast turizma i pozicioniranje Zadarske županije kao privlačne turističke destinacije na europskom i svjetskom turističkom tržištu. Svakako je privatni smještaj u Zadarskoj županiji posljednjih godina jako narastao, no teško je odrediti kada je nešto trebalo ograničiti. Sada je, pak, došlo vrijeme da se usmjerimo na održivost, a novim će se zakonom odnosno planovima upravljanja sasvim sigurno utvrditi potrebne granice. Na kraju, tržište ili gosti će odrediti koji objekti će opstati na tržištu odnosno ostati u funkciji turizma, a koji neće.
U kom će se trenutku u županiji dogoditi cjelogodišnji turizam, ne samo onaj sezonski?
– Većina aktivnosti na kojima se u TZ Zadarske županije intenzivno već godinama radi se odnose na jačanje turističkog prometa u pred i posezoni, i to je jedan od temeljnih ciljeva marketinške politike Turističke zajednice Zadarske županije. Zapravo je cilj cjelogodišnji turizam jer je takav poticajan za investicije i zapošljavanje, a povoljnije utječe na infrastrukturu, te se može okarakterizirati, uz još neke druge uvjete, kao održiv za destinaciju. Pomaci su vidljivi, već se zadnjih desetljeća turizam ne svodi isključivo na glavnu sezonu pa sada svjedočimo intenzivnijim turističkim kretanjima u trajanju od gotovo devet mjeseci, odnosno od ožujka do studenog što bez sumnje pokazuje kako smo na dobrom putu. A Turistička zajednica Zadarske županije i nadalje nastavlja provoditi aktivnosti s ciljem produljenja sezone odnosno s ciljem razvoja cjelogodišnjeg turizma. Duljina turističke sezone koju imamo u ovom trenutku rezultat je dugogodišnjeg ulaganja u poticanje avio letova na Zračnoj luci Zadar. Dodatni letovi kroz zimski period bili bi korak prema ostvarivanju koncepta cjelogodišnjeg turizma.
Koliko je zapravo to težak posao “naučiti” turiste da dolaze tijekom cijele godine?
– Naši su temeljni prirodni resursi sunce i more, i jako se ponosimo svojom razvedenom obalom koja je iznimno privlačna posjetiteljima osobito ljeti. Ljetna je sezona privlačna zbog brojnih razloga, bilo da je riječ o kupanju u moru i njegovim blagodatima, obilju sunčanih dana, školskim praznicima ili korištenju godišnjih odmora. Ne čudi stoga što nas veliki dio posjetitelja želi posjetiti upravo ljeti, pa je za očekivati kako će se i nadalje glavnina turističkog prometa odvijati u ljetnim mjesecima. No, kako bi posjetitelje motivirali na dolazak izvan tog razdoblja već godinama Zadarsku županiju brendiramo kao destinaciju sa širokom paletom proizvoda posebnih interesa koji turiste privlače i u razdobljima izvan glavne turističke sezone. Uz aktivni turizam, posebice onaj dostupan u našim brojnim zaštićenim prirodnim područjima, te nautički turizam, najznačajniji iskorak posljednjih godina napravljen na polju razvoja eno-gastro turizma. U ovoj je godini TZ Zadarske županije s ciljem produljenja sezone odnosno ostvarivanja cjelogodišnjeg turizma, veliki broj aktivnosti usmjerila na jačanje poslovnog turizma.
Koliki je utjecaj TZ županije na sve ostale lokalne zajednice i turističke urede? U kojoj mjeri možete utjecati na njihov rad?
– Turistička zajednica Zadarske županije je dio sustava turističkih zajednica kao i lokalne turističke zajednice s područja Zadarske županije, naša je krovna organizacija Hrvatska turistička zajednica. Jedna od primarnih zadaća TZ Zadarske županije je nadzor i koordinacija lokalnih turističkih zajednica, jer iako su sve one samostalni pravni subjekti, svi činimo dio sustava i djelujemo zajednički. Suradnja se ostvaruje kroz niz različitih aktivnosti: razvoj proizvoda, udruženo oglašavanje, strateški projekti, marketinške suradnje, ugošćavanje predstavnika medija i agenata, samo su neke od njih.
Planirate li vi kao TZ županije i sami organizirati određena događanja u zajednici?
– Organizacija kulturnih, zabavnih, sportskih i sličnih događanja uglavnom je u domeni lokalnih turističkih zajednica. Turistička zajednica Zadarske županije organizira najčešće konferencije, radionice, edukacije, forume i slična okupljanja, a vezano za aktivnosti iz našeg programa rada. Tako nam u prosincu, primjerice, slijedi 4. izdanje Dana vina i gastronomije Zadarske županije, poslovni susret proizvođača i ugostitelja Zadarske županije. Ova inicijativa povezivanja lokalne poljoprivredne proizvodnje i ponude s turizmom, te stvaranje prepoznatljivosti lokalne eno-gastronomske ponude realizira se uz podršku relevantnih dionika, strukovnih i stručnih udruženja kao i ugostiteljskih škola, a provodi se u suradnji sa Zadarskom županijom – Upravnim odjelom za poljoprivredu, ribarstvo i EU fondove. Taj poslovni susret proizvođača i ugostitelja Zadarske županije bi trebao rasti svakim novim izdanjem, te biti središnje mjesto za unapređenje lanca prodaje i distribucije domaćih proizvoda Zadarske županije.