AZTN-ovo istraživanje tržišta trgovine na malo potvrdilo vodeću poziciju Konzum plusa, ali i donijelo neka iznenađenja u odnosu na prethodne godine.
U 2023. godini Konzum plus bio je vodeći trgovac na malo u Gradu Zagrebu i šest županija (Zagrebačka, Krapinsko-zagorska, Varaždinska, Karlovačka, Ličko-senjska te Osječko-baranjska županija), jednako kao u 2022., pokazalo je opsežno AZTN-ovo istraživanje tržišta trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo u RH.
Uzorak su činili poduzetnici, njih 44, koji prema ostvarenim prihodima predstavljaju najznačajnije poduzetnike koji djeluju na spomenutom tržištu.
Trgovine Krk drže Međimurje
Članice Schwarz grupe vodeće su u dvije županije – Lidl u Koprivničko-županiji, a Kaufland u Brodsko-posavskoj županiji. Radi usporedbe, u 2022. godini. Lidl je, uz Koprivničko-križevačku županiju, bio vodeći trgovac i u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji, dok je Kaufland, uz Brodsko-posavsku županiju, “držao” i Požeško-slavonsku.
U 2023. vodeći trgovac u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji postao je Studenac, kao rezultat preuzimanja Špara iz Bjelovara, dok je u Požeško-slavonskoj županiji vodeći trgovac postao Mlin i pekare, Sisak. Segment maloprodaje poduzetnika Mlin i pekare od listopada 2023. posluje pod novim društvom – NewMiP.
Tommy je i nadalje vodeći trgovac na malo u tri županije u jadranskoj regiji, a Studenac u Dubrovačko-neretvanskoj i prvi put u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji. U popisu nekih tradicionalnih lidera zanimljiva je i vodeća pozicija Trgovine Krk u Međimurskoj županiji (nekadašnja prodajna mjesta Metssa).
Zanimljiv je i dio istraživanja pokazuje da su postotno gledajući najveći rast prihoda u 2023. godini od čak 18,7 posto ili konkretno 102,3 milijuna eura više ostvarile male prodavaonice, mada je njihov ukupni prihod i dalje najmanji (0,65 milijardi).
Rezultati istraživanja pokazali su i da je u 2023. u supermarketima ostvaren najveći iznos prihoda u djelatnosti trgovine na malo mješovitom robom u RH u 2023. u iznosu nešto više od 4 milijardi eura.
U usporedbi s 2022., bilježi se rast od 581 milijuna eura, odnosno 17 posto. Hipermarketi (1,56 milijardi) i samoposluge (1,52 milijarde) gotovo su izjednačeni po zaradi.
Ipak, supermarketi kao tip prodajnog mjesta i nadalje su dominantni u strukturi prodaje prema kriteriju ostvarenog prihoda, kao i prema kriteriju neto prodajne površine.
U promatranoj 2023. izrazito dominira kupovina u supermarketima i hipermarketima jer čak 72% ukupnog prihoda u trgovini na malo mješovitom robom, ostvareno je prodajom u supermarketima (51,8%) i hipermarketima (20,2%).
Supermarketi drže najviše
Prema kriteriju neto prodajne površine, u promatranoj 2023. najveći udio u strukturi ukupne neto prodajne površine imaju i dalje supermarketi koji čine nešto više od 49,1% od ukupne neto prodajne površine i ujedno se bilježi trend rasta tog pokazatelja. Slijede samoposluge s udjelom od 21,8 posto.
Zatim slijede hipermarketi s udjelom od 21,6 posto te male prodavaonice s udjelom od 7,5 posto. U odnosu na prethodno istraživanje za 2022. godinu, samoposluge su zamijenile mjesto s hipermarketima kao tip prodajnog mjesta u kojima se bilježi druga najveća neto prodajna površina, piše Poslovni dnevnik.