Uhićenje donedavnog šefa Hrvatskih cesta Josipa Škorića samo je jedno u nizu afera u koje su uključeni ljudi iz resora cestogradnje. I ne samo direktori, šefovi tvrtki, nego i ministri.
Na sudu se tako povlačio i bivši ministar mora i prometa Božidar Kalmeta. Ako se pitate za epilog – uglavnom pokajnici s malim kaznama ili oslobođeni.
Bivši šef Hrvatskih cesta kao da je znao što mu se sprema jer otišao je s mjesta šefa Uprave na savjetničku poziciju prije samo mjesec dana. USKOK-u je sud za Škorića odobrio pritvor od mjesec dana zbog sumnje na 120 tisuća eura mita, a on poriče krivnju.
Afere u doba Sanadera
Isto su tvrdili svi u aferama u cestogradnji iza doba Ive Sanadera. Neki su oslobođeni, drugima nije ni počelo suđenje, a rijetkima još traje. Najveća zvjerka bio je i ostao Božidar Kalmeta.
Ovo je bio tzv. Kalmetin poučak s početka ponovljenog suđenja za aferu Remorker i Fimi mediju. Presudu kojom je oslobođen da je s još devetoricom podijelio više od 2 milijuna i 850 tisuća eura ukinuo je Vrhovni sud.
Opet se sudi i također oslobođenima Zdravku Livakoviću i dvojici čelnika građevinskih tvrtki, ali i šefovima HAC-a Milivoju Mikuliću i Stjepku Bobanu te Damiru Kezeleu iz Vidakuta koji su dobili tri, dvije i pol i tri pol godine zatvora.
Među trojicom pokajnika u aferi Remorker je financijski direktor HAC-a Josip Sapunar koji je svjedočio kako se dijelio novac, uplaćivan od izvođača i podizvođača radova na austrijski račun istoimene češke tvrtke Igora Premilovca. I on je nakon priznanja osuđen na povrat novca i rad za opće dobro.
Suđenje se ne ponavlja bivšim čelnicima HAC-a Jurici Prskalu, Mariu Lovrinčeviću i Sandru Vukeliću. Prva dvojica isto su doživjela 2016. kada su oslobođeni optužbi da su Sklad Gradnji Slavena Žužula omogućili izgradnju nepredviđenog odmorišta uz A1 kod Ploča te time oštetili HAC za oko osam milijuna eura.
Dvojac je ipak na čekanju i u aferi Nesklad s bojanjem tunela iz 2009. koje je naplaćeno dva puta. Od vraćanja na doradu optužnice 2017. nema suđenja za njih, Žužula iz Skladgradnje te još dvojicu osumnjičenih – šteta 2 milijuna i tristo tisuća eura.
Prskalo i Žužul srećkovići su u slučaju malverzacija na izgradnji Autoceste Zagreb-Rijeka teškima milijun i četiristo tisuća eura. Nakon više od desetljeća odvjetništvo je obustavilo istragu. Prskalo je u međuvremenu vraćen na posao te dobio odštetu od 130 tisuća eura.
Jedan od rijetkih iza rešetaka
U još jednoj aferi iz doba kada je bio direktor Autoceste Rijeka-Zagreb , Prskalo je zajedno s Mariom Crnjakom, direktorom HAC-a bio optužen da su davali poslove Fimi mediji u vrijednosti od milijun i sto tisuća eura.
Obojica su nakon 12 godina suđenja nepravomoćno oslobođeni unatoč svjedočenju pokajnika Sapunara koji je s njima bio i uhićen 2010.
Nakon što se nije kandidirao za gradonačelnika zastupnika 15-ak godina kasnije Kalmeta je i dalje predsjednik Županijskog odbora HDZ-a, dok je njegov bivši šef jedan od rijetkih iza rešetaka.
Za tri slučaja kazna mu je objedinjena na 18 godina. U njoj kao da su objedinjeni svi marifetluci svih iz doba njegove vlasti, piše N1.