Svi novi automobili od 7. srpnja 2024. moraju biti opremljeni brojnim novim sustavima pomoći, uključujući upozorenje na prekoračenu brzinu, pisali smo nedavno.
Ovo će biti obaveza samo za nove modele koji će biti predstavljeni ove godine, ne i za modele koji su od ranije na tržištu. Oni će sustave morati uvesti prilikom idućeg redizajna ili predstavljanja novog modela.
Obavezno upozorenje za prekoračenje brzine
Riječ je o sustavu Intelligent Speed Assistance (ISA), pametnom sustavu pomoći koji prati brzinu u automobilima. Novoregistrirani automobili moraju biti opremljeni ISA-om od 7. srpnja 2024. Ukratko, sustav koristi zvučne ili vizualne signale kako bi upozorio vozače kada se prekorači ograničenje brzine.
Sustav također može izvršiti automatsko lagano otpuštanje gasa, pri čemu papučica gasa daje lagani otpor prilikom pritiska ili vibrira, u odgovarajućim situacijama u vožnji.
Novi propisi predviđaju i dodatne obvezne sustave pomoći, poput crne kutije koja bi trebala dati podatke u slučaju nesreće.
“Je li ili nije i kojim intenzitetom bila pritisnuta kočnica, koji je bio kut zakreta volana, lijevo ili desno, je li u trenutku prometne nesreće vozač nehotice ili namjerno stisnuo papučicu gasa, koji je bio broj okretaja u kojem stupnju prijenosa i, naravno, vrijeme kada se dogodila kolizija”, objasnio je Krunoslav Ormuž, stalni sudski vještak za promet u razgovoru za Dnevnik Nove TV.
“Više neće baš biti moguće da vi pod utjecajem alkohola sletite s ceste i nakon toga se otrijeznite pa drugi dan prijavite prometnu nesreću. Vidjet će se kad se nesreća dogodila, a kad ste je prijavili”, dodao je Ormuž.
Može li deaktivirati crna kutija?
Crna kutija, nazvana Event Data Recorder (EDR), elektronički je uređaj koji bilježi određene podatke u vozilu prije, tijekom i nakon nesreće te može pomoći u analizi nesreća, objavljeno je prije par dana u Reviji HAK-a.
U načelu, pohranjene informacije pripadaju vozaču ili vlasniku vozila. Teoretski, međutim, EDR podaci mogu se pregledati i tijekom posjeta radionici ili tehničkih pregleda. Kako piše Motusmagazin, crna kutija u automobilima usporediva je s crnom kutijom u zrakoplovima.
Trajno bilježi podatke poput položaja i brzine vozila te registrira aktivaciju sustava za pomoć u vožnji. Crna kutija se ne može deaktivirati, budući da je ona vrlo složen sustav s mnogo senzora, koji je ugrađen kao standardna oprema. Stoga se kutija ne može ni naknadno ugraditi u vozilo.
Obavezni sustavi u novim automobilima
Od 7. srpnja 2024. dodatni sustavi pomoći bit će obvezni za novoregistrirana vozila:
Blackbox (crna kutija)
I automobili dobivaju snimač podataka o nesrećama ili snimač podataka o događajima (EDR). Kontinuirano bilježi informacije o brzini, kočenju ili aktiviranju zračnog jastuka, ali ih redovito i briše.
Samo u slučaju nesreće podaci se spremaju nekoliko sekundi prije i nakon sudara kako bi se što bolje rekonstruirao tijek nesreće. Podaci o nesrećama pohranjuju se lokalno u vozilu u zatvorenom i anonimiziranom sustavu.
Pomoć pri kočenju u nuždi
Ovo se odnosi na automatski operativni sustav koji može samostalno prepoznati opasne situacije i zatim automatski zakočiti vozilo kako bi se izbjegle ili ublažile nesreće.
Svjetlo za automatsko kočenje u nuždi
Kako bi odgovaralo pomoćniku za kočenje u nuždi, mora postojati i svjetlo kočenja u nuždi na stražnjem dijelu vozila koje pokazuje da je započelo snažno kočenje.
Upozorenje na umor
Ovaj sustav je namijenjen za praćenje budnosti vozača i izdavanje upozorenja. To može biti, na primjer, akustična ili vizualna poruka koja od vas traži da napravite pauzu od vožnje.
Asistent za vožnju unatrag
Kako bi se osiguralo da ne dođe do nezgoda pri vožnji unatrag, također su potrebni pomoćnici koji detektiraju osobe ili predmete iza vozila.
Upozorenje o napuštanju prometne trake (lane assist)
Sustav potpore koji detektira ako automobil prelazi u drugu prometnu traku i pomaže vozaču da ostane u svojoj traci.
Alcolock u pripremi
Novo sučelje za imobilizatore osjetljive na alkohol, takozvane “Alcolocks”, također postaje obavezno. U budućnosti će se imobilizatori jednostavno morati naknadno ugraditi, javlja Index.