Gotovo deset godina umirovljeni general Ivan Čermak posluje u Zadru. Od Tankerkomerca, kojeg je naposljetku i preuzeo, u najam je još 2015. uzeo naftni terminal u industrijskoj zoni Gaženica, s velikim planovima da uloži u njegovu modernizaciju i proširenje, kao i u Marinu Zadar, jednu od najatraktivnijih jadranskih marina kojom je upravljao Tankerkomerc.
Oko Marine vodio se višegodišnji spor između države i zadarske tvrtke, kojeg je na kraju pravomoćno dobila država, a nedavno je Lučka uprava Zadar i službeno ušla u njezin posjed, s obvezom raspisivanja natječaja za novog koncesionara u roku od godinu dana.
No, posao s naftnim terminalom razvija se, i to, kako je suditi iz odluka nadležnih državnih tijela, sve ‘zelenije’. Generalova tvrtka Delta terminali potkraj prošle godine zatražila je od resornog Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja izdavanje suglasnosti za sigurnost područja Terminala naftnih derivata, točnije obnovu postojeće, što je za ovako specifičnu i osjetljivu djelatnost zakonska obveza svakih pet godina.
Potpore i manji rizik
Na terminalu naftnih derivata Delte u međuvremenu su, kako se može iščitati iz priložene dokumentacije, nastupile i određene promjene. Točnije, postojeći terminal za skladištenje kemijskih proizvoda Kepol prenamijenjen je i moderniziran za skladištenje biljnih ulja, i to palminog ulja.
Taj je pogon, naime, dugo vremena bio izvan funkcije, a u skladu s novom predanošću obnovljivim izvorima energije i potporama koje takvu orijentaciju prate, te porast korištenja, Delta terminali uspjeli su provesti projekt prenamjene na skladištu kapaciteta 10 tisuća kubnih metara.
Ta je promjena ujedno i smanjila potencijalnu opasnost za okoliš i sigurnost područja terminala u Gaženici, pa je predstavljala i plus u ishođenju suglasnosti Ministarstva gospodarstva za sigurnost sustava.
No, čini se da s time ne staje namjera Delta terminala u okretanju biogorivima, kao sve brže rastućim alternativama tekućim gorivima. Iako je general Čermak prilično zatvoren i rijetko nastupa u javnosti sa svojim planovima, ovih dana na zadarskom skupu koji je o važnosti obnove željezničke pruge Zadar – Knin organizirala HGK, iz njegove tvrtke čule su se najave velikih ulaganja za koje je ta upravo pruga od izuzetne važnosti.
Direktorica za investicije i razvoj Delta terminala Svetlana Petrović nije ulazila u detalje, ali je dala do znanja da o toj pruzi svakako ovisi nekoliko važnih ulaganja kompanije, a njihova je ukupna vrijednost oko 180 milijuna eura. Sudeći prema dostupnoj dokumentaciji o modernizaciji i proširenju skladišnih prostora terminala čiji je ona autor, prenamjena terminala za biogoriva svakako je u planu.
Biogoriva su, kako je istaknula Petrović u stručnom radu, jedan od najbolje razvijenih i brzo rastućih alternativa tekućim gorivima na tržištu i stoga se investicijski ciklusi kompanije Delta terminali baziraju na projektima usmjerenima na proširenje skladišnih kapaciteta koji će pratiti porast potrošnje biogoriva, razvoj naprednih biogoriva i održivih tehnologija.
Terminal sa 29 zaposlenih
Prema dokumentaciji iz Ministarstva gospodarstva, ukupni su skladišni kapaciteti Naftnog terminala 61.600 kubnih metara, a prema najavama koje su se pojavile, skladišni bi kapaciteti trebali biti povećani na 105 tisuća kubika.
Iz dokumentacija o sigurnosti terminala doznaje se da je na području terminala aktivno 29 zaposlenih, a prema zadnjim dostupnim službenim podacima, u ovoj ih je Čermakovoj tvrtki u 2022. zaposleno u prosjeku bilo 40, te su ostvarili oko 5 milijuna eura prihoda. Druga tvrtka Delta Oil-International, koja preko zadarskog terminala obavlja poslove trgovine benzina, dizela i ostalih sirovina, uprihodila je te godine 199 milijuna eura, piše Poslovni dnevnik.