Rast popularnosti ogromnih zaslona u automobilu učinjena je nauštrb tipki što je mnogim vozačima otežavalo korištenje određenih funkcija tijekom vožnje, no to bi se uskoro moglo promijeniti.
Fizičke tipke mogle bi se vratiti ako proizvođači automobila žele dobiti maksimalnu sigurnosnu ocjenu od Euro NCAP-a za svoje automobile. Drugim riječima, nova pravila koja bi trebala stupiti na snagu u siječnju 2026. oduzimat će bodove vozilima koja nemaju određene tradicionalne kontrole.
Europski program ocjenjivanja sigurnosti novih automobila namjerava smanjiti ocjene obim automobilima koji nemaju gumbe, tipke ili brojčanike za sljedeće funkcije: pokazivače smjera, svjetla za opasnost (sva četiri žmigavca), trubu, brisače i poziv u hitnim slučajevima.
Potonja je poznata kao funkcija eCall i obavezna je u Europskoj uniji već nekoliko godina. Sustav automatski bira lokalni broj hitne pomoći u slučaju teške prometne nesreće.
Problem industrije
Direktor strateškog razvoja Euro NCAP-a Matthew Avery objašnjava zašto je donesena ova odluka kojom se kažnjavaju oni proizvođači automobila koji tjeraju vozače da se oslanjaju gotovo isključivo na zaslone osjetljive na dodir, poput tableta.
“Pretjerana uporaba zaslona osjetljivih na dodir problem je u cijeloj industriji, pri čemu gotovo svi proizvođači vozila premještaju ključne kontrole na središnje zaslone, prisiljavajući vozače da skrenu pogled s ceste i tako povećavaju rizik od sudara. Novi testovi Euro NCAP-a koji će se održati 2026. potaknuti proizvođače da koriste odvojene, fizičke kontrole za osnovne funkcije na intuitivan način, ograničavajući vrijeme u kojem su oči izvan ceste i tako promičući sigurniju vožnju”, objasnio je Avery.
Koliko god se vijest činila dobrom, važno je napomenuti da Euro NCAP ne može doslovno prisiliti proizvođače automobila da vrate fizičke kontrole. Oni su neovisno tijelo za testiranje sudara, tako da ne može naložiti tvrtkama da se vrate tipkama i gumbima. Takva bi odluka morala doći iz Europske unije.
“Za 10 godina ih neće biti”
Unatoč tome, gotovo svi su proizvođači automobila zainteresirani za postizanje maksimalnih pet zvjezdica na njihovom testu pa je za očekivati da će se potruditi uskladiti s novim propisima.
Bit će zanimljivo vidjeti hoće li promjene napravljene na automobilima koji se prodaju u zemljama EU imati posljedice na ekvivalentne modele na drugim tržištima. Izrada dva različita interijera za isti automobil nije idealna s poslovne točke gledišta, pa će možda i kupci izvan EU imati koristi od ovih izmjena.
U intervjuu za Automotive News Europe 2023., izvršni direktor BMW-a Oliver Zipse rekao je da je “apsolutno uvjeren” da će ogromni zasloni biti zabranjeni za desetak godina. “Za 10 godina toga više neće biti. Vjerojatno regulatori to neće dopustiti. Ako morate gledati dolje da biste upravljali svojim automobilom, mislimo da je to velika pogreška”, naveo je.
Tek ostaje za vidjeti hoće li se to dogoditi ili ne, ali novo pravilo Euro NCAP-a korak je u dobrom smjeru, prenosi N1.